Talpa

The Voice Of Holland

De hedendaagse klant, burger en consument, heeft niet alleen een mening, een visie, maar wil ook converseren, interacteren, creëren, delen, publiceren en verbinden. Allemaal behoeften die ondersteund en gestimuleerd worden via social media. Dat die social media een belangrijke succesfactor zijn in de betrokkenheid tussen organisaties en doelgroepen, onderstreept ook kijkcijferkanon en twitterhit ‘The voice of Holland’. De samenwerking tussen Talpa, RTL, Vodafone en Ordina is een mooi voorbeeld van hoe een doordachte multi- en crossmediale strategie de kijker echt weet te betrekken bij het programma en de kandidaten. Een knappe prestatie gezien het ruime aanbod van talentenshows dat de televisiezenders de laatste jaren presenteren.

Talpa

Klant

Talpa is het spraakmakende bedrijf waar John de Mol zijn media-activiteiten in heeft ondergebracht. Het bedrijf richt zich op de internationale media en televisie-industrie. Een industrie die als gevolg van technologische ontwikkelingen aan stormachtige veranderingen onderhevig is. In de afgelopen jaren heeft Talpa zich ontwikkeld als een fullservice organisatie van format-ontwikkeling, productie en distributie voor programma's die in de eerste plaats gericht zijn op de televisie. Talpa Digital verzorgt de digitale invulling van de formats. Van strategie naar concept als uitbesteden van de realisatie, inclusief webredactie.

Digital is het jongste initiatief binnen de Talpa-groep van bedrijven. Talpa Digital is volledig gericht op het realiseren van een nieuwe standaard op basis van de complementaire interactie tussen televisie en digitale media. Met de opkomst van nieuwe media als smartphones, tablets, SmartTV’s is er een verscheidenheid aan nieuwe belevingsvormen ontstaan. Met deze media is het mogelijk om een digitaal concept voor/tijdens en na een televisieprogramma tot leven te  laten komen en kijkers dit ook voor en na de televisieuitzending te laten (her)beleven.

Klantvraag

De briefing van Talpa was eenvoudig. Bedenk en ontwikkel een crossmediaal concept voor een talentenshow dat de kijker meeneemt op en over meerdere media (televisie, internet en mobiel). Het resulterende online platform dient adaptief te zijn in gebruik en schaalbaarheid en dient de uitzendingen te ondersteunen met een verdienmodel. Dit concept moest de verschillende fases van het format ondersteunen. Van aanvang tot en met de uitzendingen.

Talentenshows trekken van oudsher veel kijkers. In toenemende mate is een verzadiging waar te nemen. Voor kijkers zijn de verschillende shows ook bijna niet meer uit elkaar te houden. Door het samenbrengen van digitale media en televisie wilde Talpa een nieuw baanbrekend format ontwikkelen. De keuze voor Ordina Clockwork is gemaakt op basis van de vernieuwende ideeën en concepten, realisatie kracht en de leverbelofte. De creatieve strategen bij Talpa en Clockwork waren in staat om de briefing te vertalen in concrete marketingdoelstellingen, waarbij vernieuwing is gezocht in social innovation en smart media rond het televisieprogramma.

Oplossing

De opdracht werd onder een leveringsgarantie uitgevoerd. De rol van Ordina Clockwork omvatte onder andere:

  • het genereren van out-of-the-box ideeën
  • het tot stand brengen van werkende producten op basis van het gedefinieerde concept
  • het ondersteunen en leveren van internationale packages.

Daarnaast participeerde Ordina Clockwork als investeringspartner in het internationale format en als concept-/realisatiepartij. Om The Voice niet “just an other talent show” te laten zijn, diende er 'iets' unieks aan toegevoegd te worden. Dit is het social media-element dat Ordina Clockwork heeft ingebracht, waardoor de kijkers als het ware het programma in getrokken worden. Ordina Clockwork heeft het revolutionaire multi- en crossmediaal The Voice-platform ontworpen vanuit Social Innovation- en Smart Media-mogelijkheden. Het platform is in korte tijd ontwikkeld op een open source contentmanagementsysteemoplossing.

Resultaat

Als een olievlek eenmaal in beweging komt, dan…. Binnen enkele weken hadden ca 3.000 kandidaten zich gemeld voor een 'live' auditie. En hebben meer dan 1.300 potentiële kandidaten hun online auditie durven uploaden. Waaraan een werkelijk veelvoud aan online oefensessies is voorafgegaan. Er zijn ruim 500.000 videoviews geregistreerd. #TVOH was de eerste weken trending topic op Twitter wereldwijd. Ruim drie miljoen kijkers zitten op vrijdag aan de buis gekluisterd. En, it’s only just begun… Seizoen 3 is inmiddels succesvol afgesloten en als spin off is The Voice Kids aan het tweede seizoen begonnen. Televisie kijken is voorgoed veranderd. We kijken niet meer naar het ene huiskamerscherm,  maar multitasken met smartphone, laptop en tablet. Met het TVOH-platform kun je direct online meespelen met tv-programma’s, kletsen, stemmen en kopen. TVOH is het eerste tweedeschermplatform in Nederland. Het dient als basis voor de nieuwe generatie interactiviteit rond programma’s.

Met The Voice of Holland is er een nieuwe manier van programmamaken ontstaan. De kijker heeft nog meer in te brengen en er is nog meer te beleven tijdens en rondom het programma. Er zijn hierbij nieuwe commerciële mogelijkheden ontstaan voor sponsor en programmamaker. Nog nooit heeft een programma zoveel TOP-30 singles verkocht en zoveel talenten in de TOP-30 gehad. The Voice is Talpa’s grootste en bekendste wapenfeit. De muzikale talentenjacht wordt momenteel in meer dan 45 landen uitgezonden en is overal een hit. Het programma heeft inmiddels tal van onderscheidingen ontvangen, waaronder de Beeld en Geluid Awards en de Primetime Emmy Award for Interactive Media.

 

Aanpak

Ordina Clockwork heeft het revolutionaire multi- en crossmediaal The Voice-platform ontworpen vanuit Social Innovation- en Smart Media-mogelijkheden. Het platform is in korte tijd ontwikkeld op een open source contentmanagementsysteemoplossing. Ordina Clockwork stond aan de basis van het digitale platform en leverde de volgende mijlpalen op:

  • Aanmeldsite seizoen 1 & 2
  • Online auditiesite (wordt gebruikt in 15 landen waaronder turnkey-levering in Amazon Cloud voor Colombia)
  • Programmasite seizoen 1, 2 & 3
  • Programmasite The Voice Kids seizoen 1 & 2
  • Social media integratie (Hyves voor seizoen 1 en Facebook voor seizoen 2&3)
  • Mobiele website vanaf seizoen 2
  • Tabletondersteuning vanaf seizoen 2