ORDINA BLOGT

Invloed van mobiel - 10 trends

In eerdere blogs hadden we het al even over hoe externe ontwikkelingen van invloed zijn op mobiele initiatieven, producten en diensten. In de praktijk werkt het natuurlijk ook andersom.

  • 12 april 2012

Zodra er ook maar iets mogelijk is binnen een organisatie, wil je dit zo snel mogelijk kenbaar maken aan de buitenwereld.
 
Er zijn een aantal manieren die zich lenen voor promotie van mobiele ontwikkelingen en initiatieven. Zo kan je bijvoorbeeld apps online vindbaar maken, bedrijfsbeleid kenbaar maken, geïnteresseerden informatief bedienen, of een persuasieve verleidingsstrategie toepassen door middel van advertenties. Advertenties kunnen natuurlijk zowel online als offline toegepast worden. Ze zijn misschien traditioneel, maar nog steeds effectief.
 
Aan de hand van advertenties wil ik in het kort 10 mobiele trends benoemen. De 10 trends zijn gebaseerd op wat ik zie gebeuren in de markt. Dit betreft uiteraard zowel de consumentenmarkt als gebruik en lessons learned van mobiel in de zakelijke omgeving.
 
Een foto zegt meer dan een duizend woorden. Dus laten we beginnen met nummer 10:

10. Altijd en overal bereikbaar
Altijd en overal bereikbaar heeft impact op onze dagelijkse bezigheden. Bring Your Own Device is een voorbeeld ervan in de zakelijke omgeving. Ook heeft het bijvoorbeeld effect op veilig rijden. Zoals onderstaande campagne van de politie in Bangladesh: “Don’t talk while he drives”.

9. Offlining?
Ons sociale leven verplaatst zich naar het het mobiele web. Moeten we dat willen? Of nemen de tegentrends de overhand?

8. 3D
Informatie, functionaliteiten en toepassingen op mobiele toestellen worden steeds levendiger. Nieuwe apps sluiten dan ook steeds beter aan bij onze belevingswereld.

 

7. Sneller en sneller
Verbinding (bijv. buffering) wordt zo snel dat het niet meer bij te houden is.

6. Mobiel in ons DNA
We kunnen niet meer zonder mobiel. De nieuwe generatie groeit ermee op.

5. Mobiel als verlengde van ons brein – Gemak
Mobiel biedt mogelijkheden om activiteiten eenvoudiger en sneller uit te voeren. Mobiel neemt drempels weg

4. Mobiel B.V.
Mobiel is tegenwoordig een standaard onderdeel van de bedrijfsvoering. Er is haast geen organisatie meer waar mobiel niet is besproken of al als kanaal is geaccepteerd.

3. Mobiel als verlengde van ons brein – Toegevoegde waarde
Mobiel neemt taken waar die van groot belang zijn voor ons: agenda, vriendenlijst etc. Maar ook ons geheugen.

2. Mobiel als verlengde van ons brein – Be careless
Mobiel is aanvullend op de mens, en de tekortkomingen van de mens. De Mobile Tracker is dan ook een goede oplossing.

1. Life has unexpected turns
Ontwikkelingen gaan razendsnel. Wie weet wat de toekomst brengt. Het kan snel verkeren.
Aardig weergegeven door de advertentie voor de app van La Republica Daily Newspaper. Messi presteert super bij Barcelona. Het loopt minder in dienst van Argentinië (gedraaide iPhone).