ORDINA BLOGT

Is 'mobile' business as usual?

Organisaties omarmen ‘mobile’. Maar waarom juist nu? Het antwoord is simpel: de consument vraagt (lees: schreeuwt) erom, de mogelijkheden zijn er en eigenlijk is de vraag niet waarom, maar hoe.

  • Arnoud van der Reest
  • 4 april 2012

Laten we beginnen met een definitie. Want wat betekent ‘mobile’ nou? De term is misschien verkeerd gekozen: de laptop is immers ook een mobiel apparaat. Vergelijk het bijvoorbeeld eens met de televisie. Televisie kijken an sich is niet veranderd met de beweging van analoog naar digitaal. Op onze mobile devices doen we eigenlijk ook niets anders dan op onze (niet mobiele?) laptop. ‘Mobile’ is de plaatsonafhankelijke toegang tot informatie en/of services. Het is de combinatie van telefoon (device), webtechnologie en geografische informatie. Dit maakt contextuele informatie mogelijk.
 Apps, mobiele sites en ‘oude’ websites zijn verschijningsvormen van mobile. In feite is het dus business as usual. Alleen zit de klant nu op de bestuurdersstoel en wil hij plaats- en tijdonafhankelijk zijn.
 

Het aantal mobiele devices is dankzij eenvoudige navigatie zoals Steve Jobs die heeft neergezet de afgelopen jaren enorm toegenomen. Nu zijn er nog meer domme dan slimme devices, maar dat duurt niet lang meer. Het aantal mensen dat sites bezoekt via een mobiel device neemt daarmee ook toe. En zij hebben een hoog verwachtingspatroon; is de mobiele site traag of onduidelijk, dan switchen zij direct. Dit ‘hup-gedrag’ maakt dat consumenten weinig trouw zijn aan websites, en daarmee merken. Vroeger waren consumenten volgers, dankzij mobiele devices zijn zij leidend en directief geworden. Dat verandert bedrijfsstrategieën. De klant bepaalt nu écht: het spel op het Internet is fundamenteel veranderd.
 
Hoe ver is jouw organisatie al met ‘mobile’?
 
Dit blog is een co-productie van Arnoud van der Reest en Kim Sterenborg.

Arnoud praat, Kim schrijft.