ORDINA BLOGT

Titanic volgen op Twitter

Op woensdag 10 april in 1912 vertrok Titanic vanuit het Engelse Southampton via een tussenstop in Ierland op weg naar Amerika waar het schip nooit aan zou komen.

  • 23 april 2012

Omdat deze scheepstragedie dit jaar precies 100 jaar geleden heeft plaatsgevonden, heeft The History Press een Twitter account gecreëerd: @TitanicRealTime. Via dit account werd je ’real time’ op de hoogte gehouden van de bouw van het imposante schip, de voorbereiding van de reis en uiteraard de reis zelf.

Door het gebruik van Twitter is dit een leuke en laagdrempelige manier voor het volgen van dit specifieke moment in de geschiedenis. Verder zijn er ook verschillende perspectieven, waar vanuit getweet wordt. Zo wordt er bijvoorbeeld vanuit het bemanningsperspectief, het passagiersperspectief, andere schepen in de buurt en het kapiteinsperspectief. En uiteraard komt de wereldberoemde aanvaring met de ijsberg ook naar voren in de tweets. Zo wordt er op dat specieke moment getweet:
 
 

#captain *COLLISION WITH ICEBERG* Just been woken by a tremendous crashing sound, what is going on out there?

#BoatNo1 She is gone…The unsinkable ship….Lost in the depths….All around check their watches 2.20a.m. – exactly.

Aantal tweets

In totaal zijn er 429 tweets verstuurd waarvan de meeste enkele reacties kregen. Er was dus niet echt sprake van een conversatie; er werd vooralgezonden naar de volgers. Dat valt ook te zien in het aantal retweets en hoe vaak een tweet als favoriet werd aangemerkt. Dat was bij de laatste paar dagen bijna altijd 50+. Dit valt ook wel te verklaren omdat het hier een real time verslag is van een historische gebeurtenis en dat leent zich minder voor een conversatie en interactie. Wel konden de volgers door middel van een Direct Message aangeven wat ze van het verslag vonden.
 
Enkele weken geleden had dit Twitter account al 60.000 volgers en dit liep op tot meer dan 110.000 volgers in de uren voorafgaande aan zijn noodlottige aanvaring met de ijsberg.

Conversie?

Helaas wordt aan het einde wel nog een commerciële tweet verstuurd waarbij  de uitgever volgers dertig procent korting aanbiedt bij een aankoop. Deze tweet werd wel door veel volgers als favoriet aangemerkt, zelfs meer dan gemiddeld. Dat zou inhouden dat volgers op een later tijdstip een koopintentie kunnen hebben. Hieruit zou je kunnen opmaken dat mensen niet heel veel moeite hebben met de commerciële tweet. Er zijn ook geen negatieve reacties getweet hierover.  Ik ben echter van mening dat dit, iets subtieler had gekund maar het doet niet af aan de ervaring en de interessante content die online gezet is. Helaas is nog niet bekend of dit kanaal tot meer conversies geleid heeft.
 
De uitgever die hier achter zit, The History Press, weet geschiedenis op een succesvolle manier te koppelen met Social Media. Juist de verschillende perspectieven van de content die op Twitter gedeeld werden, zorgen voor interessante insights en triggeren je nieuwsgierigheid. Deze nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat je ook andere producten van de uitgever wil kopen voor meer informatie.
 
Vinden jullie dit een goede manier voor een uitgever om je interesse te wekken of hebben jullie nog betere voorbeelden gezien? Dan ben ik daar zeer benieuwd naar!