ORDINA BLOGT

Vliegt 'mobile' organisaties voorbij?

Technologie is altijd een vraagstuk bij ‘mobile’. Organisaties moeten allerlei systemen en gegevens op verschillende devices ontsluiten. Een veel gemaakte fout daarbij is de denkwijze mobile first, web second. Niet doen!

  • Arnoud van der Reest
  • 16 april 2012

En ook niet andersom. Technologie moet adaptief zijn zodat het op alle devices functioneert. Ontwikkel technologie op zo’n manier dat het zich aanpast aan het device.
 
Technologie is echter niet onderscheidend. Het gaat om wat je er mee doet, om creativiteit én snelheid. Daarin zit ook het verschil tussen een onderneming en een bedrijf: innovatiekracht zonder interne remmen. Grote organisaties kunnen de early adopters niet voorblijven. Maar moet je überhaupt wel willen? Je kunt je namelijk ook richten op het zo goed mogelijk gebruiken van de competenties van de kleine bedrijven. Het trachten na te bootsen van de creativiteit en snelheid van de startups is namelijk niet te doen.

Bouw je eigen app

In Silicon Valley zijn platforms waarmee organisaties en individuen zelf apps kunnen bouwen de trend. Een app kan in feite binnen drie weken al live staan. Wellicht niet zo compleet en foutloos als dat mogelijk zou zijn geweest met een ontwikkeltijd van drie maanden, maar soms geldt simpelweg ‘de eerste de beste’. En het mooie is dat je altijd kunt doorontwikkelen. Op basis van feedback van gebruikers bijvoorbeeld. Zodra er een update van een app is, krijgen de gebruikers een melding op hun device. Gratis reclame! En de bouwers laten zien dat zij de feedback van gebruikers serieus nemen. Wat wil je nog meer?

Creativiteit en snelheid

Het technisch realiseren van een app is weliswaar erg belangrijk, maar nog belangrijker zijn creativiteit en snelheid. Uiteindelijk draait het bij de ontwikkeling van apps niet om het produceren van een app, maar het gaat om het te bereiken resultaat. En wat je je dan heel goed moet afvragen: wat draagt de app bij aan de bedrijfsstrategie? Bedrijven moeten goed nadenken over de inzet van nieuwe mogelijkheiden via ‘mobile’. Is jouw bedrijf al bezig met het ontwikkelen van een mobiele strategie? Of is het toch nog iets wat je overkomt?
 
Dit blog is een co-productie van Arnoud van der Reest en Kim Sterenborg
Arnoud praat, Kim schrijft.