ORDINA BLOGT

Mobiel verappt meer dan mobieltjes

Online laaien opnieuw discussies op over de ‘floppy’ in onze taakbalk op computer of tablet. Waar komt dat eigenlijk vandaag? Is de floppy niet ouderwets? Dit zijn voor velen van jullie geen nieuwe vragen.

  • 10 augustus 2012

Ik denk echter dat het nu weer relevant is en verder gaat dan de discussies die tot nu toe gevoerd worden. Het floppy icoontje is volgens mij een goed voorbeeld van skeuomorphism. Het icoontje, en dus skeuomorphism, hang nauw samen met alles wat met ‘Mobiel’ te maken heeft.

Skeuomoprhism: swipen, floppy icoon en QWERTY

Er zijn veel kanten aan skeuomorphism, dus eerst even mijn interpretatie van de definitie:
 
een skeuomorph is een design- of interactiekeuze die alleen een functionele of economische waarde toevoegde aan het originele product of dienst, maar nu enkel essentieel is voor de adoptie, herkenning en erkenning van een product of dienst.

QWERTY volgorde omdat anders vroeger de typemachines vastliepen.
 
De afgelopen jaren zijn heel veel van dit soort voorbeelden doorgedrongen in mobiele apparaten, applicaties en gebruik ervan. Bijvoorbeeld: het swipen (van rechts naar links bewegen) om naar de volgende pagina te gaan op de iPad. Dit had net zo goed een ‘touch’ kunnen zijn in plaats van een ‘swipe’. Echter, we zijn gewend bij traditionele boeken van rechts naar links te bewegen om pagina’s om te slaan. Het swipen voegt zelf niets toe, maar levert wel een bijdrage aan de adoptie, herkenning en erkenning van de applicatie.
 
Een ander voorbeeld is het ‘floppy-icoontje’ om te saven. Er bestaat geen twijfel over de capaciteit om een gepaster (moderner) icoontje te bedenken. Toch gebruiken we de floppy. De afbeelding voegt zelf niets toe, behalve aan de herkenning en erkenning. Want vroeger sloegen we alles op die schijfjes op.

‘Skeuomorph-ontwikkeling’

Tot nu toe heb ik nog niets nieuws gezegd, maar kenmerkend voor mobiel is dat deze ‘skeuomorph-ontwikkeling’ zich nu ook in de tegenovergestelde richting beweegt:

  • Door de tablets and smartphones is men gewend geraakt aan apps. Ook intuïtief, snel, gemakkelijk en to-the-point tot informatie komen, zijn de nieuwe standaard,
  • Ook mooie User Interfaces zijn kenmerkend voor mobiel, nu zijn die voor vrijwel alle producten en diensten de eis,
  • User Experience staat centraal,
  • De gebruiker bepaalt wat hij/zij wel of niet aanschaft, ziet, hoort et cetera.

Invloed van mobiel op bestaande apparaten

Deze kenmerkende elementen van mobiel vertalen zich nu dus naar bestaande apparaten zoals PCs en traditionele hardware, maar ook auto’s, consumenten elektronica en huishoudelijke apparatuur. De trend naar steeds meer en typerender gebruik van tablets en smartphones daagt ons uit om na te gaan denken over aanpassing van bestaande systemen, producten en gewoontes die in eerste instantie minder of niets met mobiel te maken hebben. Dat is de invloed van Mobiel. Ik zie het wel zitten hoor: apps op de voorruit van mijn auto.
 
Welke soortgelijke voorbeelden als het floppy icoontje zie je terug in de digitale wereld? En welke zijn in jouw omgeving het gevolg van mobiele toepassingen, apparaten of ontwikkelingen? Verwacht  je te kunnen swipen in tijdschrijften?