ORDINA BLOGT

Social Media Monitoring en de juiste zoektermen

Wanneer organisaties met Social Media beginnen, zie je vaak dat ze starten met zenden. Van persberichten tot vacatures en bij voorkeur met behulp van RSS feeds, want het mag vooral geen tijd kosten.

  • 7 augustus 2012

Ik denk echter dat het beter is om te beginnen met luisteren. Wat wordt er al over je organisatie gezegd? Waar praat je doelgroep over? En wat kan de rol van jouw organisatie hier in zijn?
 
Om dat te ontdekken, richt je een monitoring tool in. Kies hiervoor een tool die meerdere bronnen scant. Hiervoor zijn voldoende gratis mogelijkheden. Zelf gebruik ik nu bijvoorbeeld Mention. Het principe van iedere tool is hetzelfde: je stelt een aantal zoekwoorden in en vervolgens krijg je de resultaten gepresenteerd. Zoekwoorden kiezen lijkt een eenvoudig karwei maar ligt toch wat gecompliceerder.

Doel van Social Media Monitoring

Ten eerste moet je je afvragen wat je doel is. Waarom wil je Social Media monitoren? Wil je vragen van (potentiele) klanten beantwoorden, wil je inzicht in je doelgroep, wil je inzicht in je markt? Check eens deze twintig suggesties van Toputop. Hieruit blijkt duidelijk dat monitoring niet alleen tot doel heeft alles op te pikken wat online over je organisatie wordt gezegd, maar bijvoorbeeld ook wat je concurrenten online doen, wat het online sentiment is en wat er onder je doelgroep leeft.

Referentiekader

Pas als je je doelstellingen en doelgroepen duidelijk hebt, kun je je zoekwoorden bepalen. Bedenk dat je gekleurd bent. Jouw referentiekader is niet per definitie het referentiekader van je doelgroep. Zijn de woorden die jij kiest ook de woorden die jouw doelgroep gebruikt? Versturen jouw potentiele klanten tweets met jouw bedrijfsnaam erin? Waarschijnlijk is het antwoord nee. Je moet dus breder inzetten dan enkel je bedrijfsnaam.

Zoekwoorden bepalen

Start met een lijst van zoekwoorden waarvan jij verwacht dat je doelgroep die online gebruikt en vul die aan. Je eigen referentiekader is een goed startpunt, maar check bijvoorbeeld ook via Google Analytics met welke zoekwoorden mensen op jouw site terecht komen. Of als ze reviews over jouw producten schrijven welke woorden ze dan gebruiken. Ga op basis hiervan eens monitoren. Binnen de kortste keren ontdek je of je relevante resultaten binnen krijgt of dat je je termen moet aanscherpen, verwijderen of uitbreiden.

Inrichting bepaalt kwaliteit tool

Houd ook rekeningen met verschillende schrijfwijzen, synoniemen en spelfouten. De een gebruikt wellicht een afkorting, terwijl de ander een term voluit schrijft. En wellicht zijn er veelgemaakte spelfouten waarop je ook kunt monitoren. Maar bedenk vooral dat je niet klaar bent met je basisset aan zoekwoorden. Je kunt continue je zoektermen optimaliseren, op basis van ondermeer voortschrijdend inzicht, nieuwsfeiten en productlanceringen. De kwaliteit van iedere monitoring tool staat of valt uiteindelijk met de inrichting van de tool.