ORDINA BLOGT

Wat gebeurt er op Google+?

Er is onder de sociale netwerken een heuse wedloop gaande: wie heeft het grootste aantal gebruikers?

  • 21 augustus 2012

Zo kondigde Google in mei vol trots aan dat zij meer dan 170.000.000 gebruikers had. Maar zeggen dit soort getallen eigenlijk iets? Ik vond onlangs op de website Mashable een infographic die hier iets meer duidelijkheid over geeft.
 

Wat allereerst opvalt bij de infographic is dat Facebook, naar eigen zeggen, het grootste sociale netwerk is met 901.000.000 gebruikers in juni 2012. Google neemt de tweede plaats in met 170.000.000 gebruikers, kort daarop gevolgd door LinkedIn en Twitter met respectievelijk 161.000.000 en 140.000.000 gebruikers.
 
Maar zoals ik me al eerder afvroeg, wat zeggen deze getallen nu eigenlijk? Om daar achter te komen is juist het tweede deel van de infographic erg interessant. Hierin worden de sociale netwerken vergeleken op basis van activiteiten die daar plaats vinden. Om dit te kunnen doen onderzocht het bedrijf Umpf 100 online nieuwsberichten op alle vier de Sociale Netwerken. Er werd gekeken hoeveel gebruikers dit verhaal deelden op de sociale netwerken. Ondanks deze beetje provisorische manier van onderzoek creëerde het toch enkele interessante inzichten. Zo zie je bijvoorbeeld dat Twitter 33 keer actiever is dan Google+. Verder blijkt dat Facebook zeven keer actiever is dan Google+ en LinkedIn 2,5  keer.
 
Als je dan per sector kijkt, zie je dat Google+ zijn grootste aantal actieve gebruikers heeft bij zakelijk gerelateerde berichten. Verder viel mij op dat er ook veel zakelijke berichten via Facebook worden gedeeld. Dit verbaast mij persoonlijk wel een beetje omdat ik had verwacht dat Twitter hier hoger zou scoren. Verder valt het op dat Facebook in elk van de vijf categorieën de hoogste score behaald. Als laatste is ook erg opvallend dat Google+ eigenlijk behoorlijk achterblijft op LinkedIn, Twitter en Facebook.
 


Het nadeel van deze cijfers is dat ze niet te verifiëren zijn. Zo heeft Google+ bijvoorbeeld nog geen manier om statistieken te kunnen bekijken. Dit kan, gezien de resultaten van de infographic, een bewuste keuze zijn van Google. Dit soort cijfers zou namelijk menig marketeer afschrikken en doen besluiten om niet veel tijd aan Google+ te besteden.
 
Maar delen jullie deze mening en zijn jullie zelf actief op Google+?