ORDINA BLOGT

Wat is het belang van een Facebook Like?

Op 1 april zijn alle bedrijfspagina’s op Facebook overgegaan op de nieuwe timeline architectuur.

  • 3 augustus 2012

Een gevolg van deze nieuwe architectuur is dat je als gebruiker niet eerst een pagina hoeft te liken om de inhoud te zien. Verdwijnt daarmee ook het belang van een Facebook Like?

De kracht van een Like

Veel bedrijven willen zo veel mogelijk likes op hun bedrijfspagina op Facebook. Dit omdat de managers van deze pagina’s meestal daarop worden afgerekend. Maar zo’n soort Key Performance Indicator (KPI) leidt ertoe dat managers van branded pages sneller geneigd zijn om Facebook fans gaan kopen, zoals al werd beschreven in het blog Followers kopen. In een poging het belang van een Like te verminderen heeft Facebook zijn architectuur veranderd waardoor Facebook pagina’s meer content georiënteerd moeten zijn. Mede hierdoor kan je bedrijfspagina’s zien zonder dat je deze liked.

De kracht van Reach

Doordat je een Facebook pagina niet meer hoeft te liken, neemt het belang van een like af en moet je op zoek naar andere KPI’s waarmee je het succes van je Facebook pagina kan meten. Mijn suggestie is om je te richten op Reach. Reach is het aantal mensen dat je bereikt per Facebook post en dus is dit een indicator hoeveel mensen er in contact komen met jouw merk via Facebook. De strategische keuze als bedrijf om je op Reach te gaan richten is dus indirect een keuze voor engaging content creëren. Je zal immers mensen moeten verleiden tot het delen van jou post, en dat gebeurt alleen als zij de content engaging genoeg vinden. Als je likes verzamelen door middel van Reach afzet tegen likes kopen dan zal Reach zeker op de lange termijn meer opleveren. Dit omdat gekochte volgers zeer waarschijnlijk minder engaged zijn met je Facebook pagina en dus indirect ook met je merk, dan likes die ontstaan uit goede content of oprechte interesse. Het kopen van likes heeft op de korte termijn absoluut resultaat, maar juist doordat de fans minder engaged zijn, raak je deze mensen na verloop van tijd weer kwijt.
 
Maar hoe vergroot je je Reach? Dit doe je door op een optimaal moment een Facebook status update te plaatsen, zodat je een maximaal aantal volgers bereikt. Verder kan je ook gebruik maken van tools zoals EdgeRank Checker en PageLever. Dit zijn twee tools die gratis kan proberen. Ze helpen je een maximaal aantal mensen te bereiken door te kijken wanneer jouw volgers meestal online te vinden zijn.

Dus wat is nu het belang van een Like?

Het lijkt wellicht een kip – ei verhaal tussen de Facebook like en de Reach. Je hebt immers volgers (dus likes) nodig om meer mensen te kunnen bereiken. Maar op de langere termijn heb je juist weer erg weinig aan likes kopen en juist meer aan het creëren van engaging content waardoor je fanbase organisch groeit. Juist die focus op de lange termijn, en dus op Reach, heeft mijn voorkeur. Als je die keuze maakt dan zijn er simpele tools die ervoor zorgen dat je post een maximum aantal mensen bereikt waardoor je hen weer even in contact brengt met je merk. Wat vinden jullie belangrijker, een like of de Reach KPI?