ORDINA BLOGT

Coupons en engagement: een onmogelijke combinatie?

De markt voor couponsites lijkt verzadigd. Vandaag werd bekend dat LivingSocial zich terugtrekt uit Nederland.

  • 1 februari 2012

Dat lijkt een beetje een trend, want hoewel er volgens Daily Deal Media wereldwijd zo’n 9700 couponsites actief zijn, verdwenen er ook 1400 van deze sites in de tweede helft van 2011.
 
Niet zo gek, want uit dit onderzoek blijkt ook dat de deals voor slechts 35% van de ondernemers winstgevend was. Nu is winst wellicht niet altijd de doelstelling en gaat het voor de ondernemers ook vaak om naamsbekendheid. Daarnaast is het idee dat mensen nu wellicht een koopje scoren, maar dat de ondernemers het eigenlijk moeten hebben van de herhaalaankopen en extra uitgaven naast de couponwaarde (bijvoorbeeld een fles wijn naast het diner).
 
De vraag is of dit ook zo werkt. Uit onderzoek van Forrester blijkt dit in ieder geval niet (zie tabel). Het onderzoek bewijst ondermeer dat de deal sites verschillende soorten kopers kennen, bijvoorbeeld mensen die toch al producten afnamen bij de betreffende ondernemer en mensen die getriggerd raken door de aanbieding en overgaan tot een impulsaankoop.

  
Een andere soort koper is de die hard-koopjesjager. In mijn ogen is de echte koopjesjager helemaal niet van plan om een herhaalaankoop te doen. Leiden coupons tot engagement? In het geval van de koopjesjager niet, denk ik. De echte koopjesjager plakt zegels, spaart bonuspunten, pluist reclamefolders uit en ziet onderhandelen als een sport: alles voor de beste deal. Een coupon zoals aangeboden door sites als Groupon en LivingSocial is slechts een ander middel om tot de laagste prijs te komen. Het feit dat ik nu een coupon koop voor een pizza bij Italiaans restaurant X betekent niet dat ik de volgende keer weer daar pizza ga eten. Als Italiaans restaurant Y dan met een coupon komt, switch ik als koopjesjager direct. Ik ben namelijk helemaal niet uit op een fantastische ervaring, maar gewoon goedkoop pizza eten. Niks meer, niks minder.
 
Maar als dit geldt voor de producten en diensten die worden aangeboden via de couponsites, dan geldt dat net zo goed voor de sites zelf. Er is namelijk niets dat de koper verbindt met de couponsite. Omdat alle couponsites zich veelal op gelijksoortige deals en ondernemers richten, onderscheiden ze zich nauwelijks van elkaar. Puur concurreren op de coupons, op de deals, is weinig zinvol. Daarmee creëer je geen betrokkenheid en vaste klanten.
 
De uitdaging voor de couponsites ligt daarom echt in het vinden van iets unieks. Wat maakt dat zélfs de hardcore-koopjesjager bij jouw site terugkomt? Dat is de weg die de 9700 couponsites nu moeten inslaan. Ik ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen. Wat zien jullie als kansen voor de toekomst?