ORDINA BLOGT

De prijs van Verborgen Verleiders in marketing

Ik was laatst op wintersport in Ischgl. Mooie pistes, lopend tot in Zwitserland. En hoog en droog (en vooral: koud) keek ik vanuit mijn skilift neer op de pistes.

  • Ruurt Stapel
  • 20 februari 2012

Op 2300 meter zag ik daar ineens een Porsche Carrera staan. Nee, de lift liep niet over een weg heen: er was alleen maar piste te zien, maar middenin de piste stond een glazen kooitje met daarin de Porsche. Met een groot bord erop: WWW.PORSCHE.DE

De Duitse autofabrikant had duidelijk in het kader van een marketingcampagne de moeite genomen om – waarschijnlijk met een helikopter – midden in de sneeuw een reclame-uiting te plaatsen. Op ware grootte.
 
Nou worden we dag en nacht geconfronteerd met Verborgen Verleiders: veelal realiseren we het ons niet, maar her en der worden boodschappen op ons afgevuurd, met de bedoeling ons over te halen om iets te kopen.
 
Daar is waarschijnlijk goed over nagedacht, want al die boodschappen kosten geld. Het is een volstrekt aan het oog onttrokken proces hoeveel daaraan wordt besteed (per uiting) en hoeveel die geacht wordt op te leveren. Als consument hebben we geen inzicht in hoeveel welk product op welke plek in ons dagelijks leven besteedt aan mededelingen die bedoeld zijn om ons te beinvloeden. Ik zou dat wel eens willen weten. Naar analogie van de Amerikaanse presidentsverkiezingen: daar kun je precies zien hoeveel welke kandidaat uitgeeft op welk moment, wie hij/zij daarmee wil bereiken en wat het resultaat is. Bij het bombardement dat wij iedere dag ondergaan aan (al dan niet zichtbare) reclameboodschappen weten we dat niet.
 
Deze uiting is er duidelijk op gericht dat ik – in de lift – mijn smartphone uit de zak peuter, mijn dealer bel en zeg: “Doe mij er maar eentje”. Ik denk dat ik deze verleiding nog wel kan weerstaan…..