ORDINA BLOGT

Klantdata als werkkapitaal

Ik was laatst bij mijn kapper. Niet de vestiging waar ik altijd ga, maar eentje in het centrum. Die herkenden wel mijn klantenkaart (waarmee ik punten kan sparen om gratis shampoo te krijgen), maar die werkte daar niet.

  • Ruurt Stapel
  • 22 februari 2012

Of ik maar even een nieuw formulier wilde invullen, dan kon ik (wel met dezelfde klantenkaart) ook in die vestiging punten gaan sparen.

Uiteraard vroeg ik het meisje waarom dat niet gekoppeld was. Zelf dacht ik daar al gelijk bij: dan kan je een 360-graden-klantbeeld maken, en zien wie in welke vestigingen komt, en waarvoor dan wel. Je ziet dan tenminste op een plek wat klanten bij al je vestigingen doen. En je kunt klanten dan gericht gaan benaderen: “U komt ook in de vestiging in het Centrum, wist u dat wij ook…” et cetera.
 Immers, wat is nu je werkkapitaal waar je het van moet hebben? Die stoelen en die scharen, of die lijst met (min of meer vaste) klanten die je kunt benaderen?
 
Maar nee, het meisje had dat allemaal duidelijk niet begrepen. “Nee, meneer, want dan heb je al die klanten onder elkaar, dat wil je helemaal niet hebben! Dat is veel te veel!”
 
Maar ze knipte verder prima hoor, en was heel gezellig om mee te kletsen, dus ik ga volgende keer weer naar haar terug…