ORDINA BLOGT

Social commerce ontwikkelingen: Pinterest & Fancy

Je ziet op de diverse sociale netwerken steeds vaker initiatieven met een commerciële insteek. Zo zie je op Facebook al een tijdje de gesponsorde links aan de rechterkant en zijn er dedicated Facebook pagina’s waar je spullen kan kopen.

  • 29 februari 2012

Tot nu toe was het moeilijk om mensen vanuit sociale activiteiten naar kopen te bewegen. Er zijn echter nieuwe initiatieven die dit misschien mogelijk maken.
 
Het is raar dat je op een pagina waar je meestal vanuit sociaal oogpunt komt spullen kan kopen. Dat is een beetje hetzelfde als in een bar staan met je vrienden en in de bar een Blu-ray speler te kopen. Een beetje uit de context dus.
 
Er zijn nu nieuwe initiatieven die social commerce een stuk makkelijker maken. Een goed voorbeeld hiervan is Pinterest. Pinterest is een online prikbord waar je bijvoorbeeld foto’s en nieuwsberichten kan opprikken zodat deze worden gezien door je vrienden en volgers, maar het is ook handig als eigen naslagwerk.

Bron: http://designtaxi.com/news/351738/Infographic-Facts-About-Pinterest-Users/
 
De koppeling tussen de afbeeldingen en social is vanuit social commerce optiek zeer interessant. Het is namelijk mogelijk om productafbeeldingen te koppelen met een social media aspect zonder dat dit geforceerd gebeurt. Dankzij deze koppeling wordt het sociale aspect niet volledig uit de context getrokken; de link met commerciële activiteiten is dus makkelijker te maken. Juist hierdoor zie je dat een site als Pinterest nu al meer referal traffic genereerd naar retailers dan LinkedinGoogle + en YouTube bij elkaar. Een interessant concept dus!
 
Thefancy.com gaat nog verder met dat concept. Als je via deze site een specifiek product leuk vind, mag de producent je een kortingscode of actie toesturen voor dit product. Verder zien je vrienden en je volgers welke producten je leuk vindt, waardoor zij mogelijk ook geïnteresseerd raken in het product. Door op deze manier je producten te presenteren, kan je op een efficiëntere wijze je doelgroep bereiken en dus social media gebruiken als target marketing tool.
 
Er is wel een keerzijde aan deze mogelijkheid: het verlies van privacy. Je moet de websites toegang geven tot je persoonlijke informatie, en lang niet iedereen wil dat. Maar als dit ervoor zorgt dat je alleen nog maar gerichte informatie krijgt, kan dat ook weer een hoop onzinnige reclame uitingen schelen.
 
Wat vinden jullie belangrijker: onzinnige reclame uitingen tegen gaan, of je privacy?