ORDINA BLOGT

Zo maak je een zakelijk Google+ account

In juni vorig jaar kondigde Google officieel haar (zoveelste) sociale netwerk aan in de vorm van Google+.

  • Wesley Plugers
  • 24 januari 2012

Dit keer moet en zal het Google lukken om de talloze “users” van Google producten zo ver te krijgen gebruik te gaan maken van hun sociale netwerk.


 
Na de lancering van Google+ verscheen er een hoop lof over bijvoorbeeld de zogeheten kringen online. Er waren echter ook een groot aantal vraagtekens, waaronder de vraag waarom er geen mogelijkheid was voor bedrijven om zich te profileren via Google+. Gelukkig heeft Google de afgelopen maanden geluisterd naar alle kritiek en al een groot aantal aanpassingen doorgevoerd.
 
Google + is inmiddels beschikbaar voor bedrijven. Ondanks dat het netwerk in Nederland nog geen groot aandeel heeft is het toch van belang om ervoor te zorgen dat het profiel van je bedrijf op orde is. Deze komt namelijk in zoekresultaten van Google terug en kan gebruikers een positieve ervaring van je merk geven. Hieronder lees je wat je zou moeten doen om het zakelijke Google+ profiel aantrekkelijk te maken.

De naam is de titel van je profiel

Google zal de naam van je Google+ account herkennen als de titel van je profiel. Het is daarom raadzaam om de naam van je onderneming toe te voegen als titel voor je Google+ profiel. Let op, het is niet verstandig om op deze positie zoekwoorden toe te voegen. Deze naam is ook de naam die gebruikers zien wanneer je op een post of profiel reageert!

Omschrijving van je profiel is je advertentie

Het veld onder de naam van je profiel is wat in de zoekmachine Google gezien wordt als de meta-description. Het is dus van belang dat je hier een korte en bondige omschrijving van je merk en of diensten schrijft. Op deze positie is het wel verstandig om zoekwoorden die voor je merk, product of dienst interessant zijn toe te voegen. Let wel, niet meer dan 85 karakters gebruiken!

Je diensten of producten toevoegen

Onder het kopje “introduction” kun je een uitgebreide tekst met betrekking tot je producten en diensten toevoegen. Hierbij is het verstandig om te richten op de zoekwoorden waar je graag op gevonden wilt worden. Let erop dat je hierbij niet meer dan 5% van de tekst gebruikt voor je zoekwoorden, anders komt het als spam over en dat is het laatste wat je wil.

Foto’s toevoegen aan je Google+ profiel.

De eerste foto die je aan je profiel zou moeten toevoegen is uiteraard je profielfoto. Het is verstandig om hier het logo van je onderneming toe te voegen. Dit is namelijk de foto die je het vaakst tegen zult komen. Vervolgens is het verstandig om minimaal 5 foto’s toe te voegen die de zogehete “scrapbook slots” zullen vullen. Zorg ervoor dat de foto’s die je hieraan toevoegt affiniteit hebben met je merk, producten of diensten en de namen correct zijn. Het is dus beter om een afbeelding toe te voegen die voetbalschoen.jpg in plaats van afbeelding1.jpg heet!

Aanbevolen links.

Op deze plek heb je de ruimte om een aantal hyper links toe te voegen. Voeg hier de links naar je overige sociale netwerken toe. Uiteraard is het ook verstandig om een link naar je eigen website aan de lijst toe te voegen. Zorg ervoor dat de links de juiste naam en url’s bevatten.

Leven in je zakelijk Google+ profiel krijgen en houden.

Google is gek op nieuwe content. Zorg er dus voor dat de inhoud van je Google+ profiel regelmatig geupdate wordt. Dit kun je doen door af en toe te posten, door regelmatig bestanden te delen of bijvoorbeeld teksten op je profiel aan te passen.
 
Door een Google+ button aan je website toe te voegen zullen mensen uit je doelgroep je sneller gaan volgen en zo je profiel gaan delen. Daarnaast kun je uiteraard actief mensen aan je kringen toevoegen.
 
Mocht je meer tips willen over het opzetten van een Google+ profiel voor je onderneming of de integratie met de rest van je sociale media activiteiten, dan helpen we je uiteraard graag!