ORDINA BLOGT

Facebook Ads, wat zijn het precies?

Onlangs kreeg ik van Facebook dertig euro tegoed omdat ik ooit eens gekeken had naar de mogelijkheden van Facebook Ads.

  • 26 juli 2012

Met deze dertig euro heb ik de laatste drie weken bekeken hoe handig deze Ads nu zijn en waarvoor ze het beste te gebruiken zijn.

Wat zijn Facebook Ads?

Sinds 2011 laat Facebook advertenties aan de rechterkant van de timeline zien. Sindsdien zie je aan de rechterkant zogenaamde gesponsorde verhalen. Als je hierop klikt, kom je direct uit op een pagina, Facebook App of event (afhankelijk van wat de adverteerder heeft ingesteld). Op deze manier kunnen adverteerders dus je aandacht trekken, zonder een hoge EdgeRank te hebben. Deze manier van adverteren lijkt erg op de manier die Google ook gebruikt voor de zogenaamde Paid Search.

Hoe gebruik je de Facebook Ads?

Om Facebook Ads te gebruiken dien je  beheerder te zijn van een Facebook pagina. Hierna kies je de pagina waarvoor je een campagne wil starten. Je kan een campagne starten voor een specifieke pagina, event of een specifiek bericht. Het is belangrijk om de correcte landingspagina in te stellen en deze te laten aansluiten bij het gene dat je onder de aandacht wil brengen. Hierna kies je het publiek waarvoor deze advertentie bedoeld is. Je kan een advertentie onder andere targeten op locatie, leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, interesses en wat voor connecties die persoon met je pagina moet hebben. Het interessante hieraan is dat je een advertentie erg specifiek kan targeten. Je kan zelfs op gezinssituaties zoals pas getrouwd, babyboomers, verloofd en ouders van kinderen van verschillende leeftijdscategorieën targeten.
 
Aan de rechterkant kan je precies zien hoeveel mensen er in je doelgroep vallen zoals je die gedefinieerd hebt. Zo heb je een goed inzicht in hoeveel mensen je advertentie potentieel te zien krijgen. Als laatste voer je een bod in, wat je maximaal wil betalen voor een klik. Facebook geeft hier zelf een voorgesteld bod, maar ik merk dat dit soms wat aan de hoge kant is.

Wat heb je aan Facebook Ads?

Wat me met name opvalt, is dat je enorm gericht kunt adverteren. Je kan zowel op demografische kenmerken als op interessegebieden richten waardoor de advertentie een stuk relevanter is. Verder kan je bijna elk aspect van je Facebook pagina promoten, ook individuele post en zelfs Facebook Apps. Juist de Facebook Apps lenen zich erg goed voor de advertenties, omdat je op die manier je App activeert. Maar het is niet allemaal hosanna, want mensen gaan zich steeds meer ergeren aan dit soort commerciële initiatieven. Verder merkte ik dat het gebruiken van de dertig euro aan Facebook Ads tegoed niet enorm heeft geholpen bij de JongOrdina Facebook pagina. Zo had een gepromoot event een Click Through Rate (CTR) van 0,033% en de Facebook Ads voor de JongOrdina pagina zelf een CTR van 0,021%. Uiteraard kan de advertentie tekst nog beter, maar het is een teken aan de wand dat de specifieke target mogelijkheden niet tot een hogere CTR leiden.

En dus?

Voor de JongOrdina Facebook pagina hadden de Facebook Ads helaas weinig toegevoegde waarde, maar dat houdt niet in dat dit in elk geval zo is. Wel denk ik Facebook Ads een erg handige tool zijn op je Facebook App te activeren. Wat zijn jullie ervaringen met Facebook Ads?