ORDINA BLOGT

Haal meer uit Social Media bij evenementen

Social Media inzetten voor festivals, congressen, seminars en andersoortige evenementen is een koud kunstje. Zowel voor, tijdens als na het event delen, liken en followen de betrokkenen zich suf.

  • 31 juli 2012

Maar vaak blijft het daarbij en helaas blijkt de organisatie veelal het hoogste woord te voeren. Van echte betrokkenheid is geen sprake. De vraag is dus hoe je je Social Media strategie rondom je evenement naar the next level trekt.

Een Twitter account en een LinkedIn event zijn al snel aangemaakt. Combineer dat met een hashtag en wat leuke content, plaats de presentaties op SlideShare en je bent klaar. Toch? Een succesvolle Social Media inzet rondom evenementen vereist meer effort. Christa zette al eerder op 42bis een vijftal tips uiteen. Begin in ieder geval met het nagaan van je doelgroepen en doelstellingen: wie wil je bereiken en wat wil je bij hen bereiken? Zorg dus eerst dat je de basis op orde hebt. Daarna kun je eens flink brainstormen over andere manieren om Social Media in te zetten. Onderstaand enkele voorbeelden ter inspiratie.

Volg de deelnemers

Tijdens de Nijmeegse Vierdaagse is het mogelijk om de individuele deelnemers te volgen via 4daagsefollowme.nl. Via een chip registreert de tool waar een deelnemer zich bevindt zodat de thuisblijvers de voortgang in de gaten kunnen houden. Daarnaast plaatst de service automatisch berichten naar de Facebook en/of Twitter pagina van de wandelaar bij de start en finish en worden er foto’s gemaakt onderweg.

Festival op je smartphone

Van 16 tot 26 augustus vindt in Groningen Noorderzon plaats. Via de Layar-applicatie Pulse kunnen festivalbezoekers online gesprekken, foto’s en locatiebepaalde informatie met elkaar delen. Deze content is allemaal zichtbaar op een tijdlijn, maar ook op een kaart zodat je precies weet wat er waar en wanneer gebeurt. Er is nu nog weinig te zien. De tool is vooral bedoeld voor tijdens het event.

Winnen, acties en prijsvragen

Om anderen te motiveren jouw evenement te promoten, is een actie altijd handig. Houd bijvoorbeeld een retweet-actie voor een toegangskaart. Of laat mensen een foto uploaden op Facebook en de mooiste foto krijg een vrijkaart. Maar denk ook eens andersom: je zou via een actie ook tot een programmering kunnen komen. Je kunt mensen bijvoorbeeld laten stemmen op het onderwerp dat een spreker zou moeten behandelen of een nummer waarmee een band het concert zou kunnen openen. Of, als je het aandurft, kun je ook spreektijd of een dj set ter beschikking stellen.
 Acties kun je natuurlijk ook tijdens het event inzetten. Denk bijvoorbeeld aan het beschikbaar stellen van enkele kleine prijzen voor degene die de mooiste foto van het evenement maakt. Of geef via Twitter hints waar in de zaal bijvoorbeeld een coupon voor een gratis Social Media consult verstopt ligt.

Naamkaartjes

Ga creatief om met naamkaartjes. Hoe vaak sta je niet stiekem te gluren naar iemands naamkaartje met een te klein lettertype? Zet er bijvoorbeeld een QR-code op of maak een Twitter cloud van de persoon op. En het kaartje is gepersonaliseerd én je kan schaamteloos iemands kaartje nader bestuderen én je hebt direct een gespreksonderwerp. Ja, het maken kost je flink wat tijd. Maar het is absoluut de moeite waard. Check het voorbeeld dat ik vorig jaar voor een event maakte.

Laat mensen zelf iets organiseren

En tot slot een voorbeeld dat misschien niet helemaal aan het onderwerp raakt, maar met een beetje creativiteit is het zo om te vormen voor een festival of seminar. Vakantiegangers kunnen bij enkele vakantieparken van Roompot vakanties sinds eind april hun eigen evenement organiseren. In een online parkomgeving kunnen gasten met Facebook en Twitter een evenement aanmaken en andere vakantiegangers uitnodigen voor een bowlingavond of een potje knikkeren.

Kies je strategie

Er is dus zoveel meer mogelijk met Social Media rondom evenementen. Het is zonde om dit te laten liggen. We besteden immers uren aan het bepalen van de juiste programmering, de juiste locatie en de juiste catering. Het bepalen van de juiste Social Media strategie lijkt echter veel minder belangrijk. Onterecht vind ik. Heb jij voorbeelden van evenementen waar het wel goed gaat? Of juist helemaal mis… laat hieronder je reactie achter. Ik ben erg benieuwd.

 
Deze blog plaatste ik eerder al op 42bis.nl