ORDINA BLOGT

GroenLinks

Omdat Online Presence een steeds belangrijker onderdeel vormt van de verkiezingen gaat het Klantinteractieblog tot de verkiezingen zes politieke partijen volgen.

  • Redactie
  • 13 juni 2012

Het Klantinteractieblog houdt jullie op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en interessante berichten over GroenLinks.

1 juni 2012

GroenLinks lijkt intensief gebruik te maken van Facebook: vrijwel iedere dag verschijnt er wel een post met een link naar een uitspraak van een Kamerlid of een verduidelijking van een standpunt. Ze lijkt daarmee te communiceren met de kiezer. Maar is dat wel zo? Eigenlijk blijft het bij zenden alleen. Op de posts volgt meestal een babbelbox-achtige diarree van commentaren, maar in al die gesprekken mengt GroenLinks zich vrijwel nooit. Hoe duidelijk de vragen ook zijn (zoals “You lost me met het Lente-accoord. Onbegrijpelijk. Ik ga PvdA stemmen!”) – daarop komt dan nooit een reactie.
 En wanneer het er echt om gaat spannen, wat gebeurt er dan? Enkele weken geleden ontstond er ineens een heuse partijcrisis. Tofik Dibi stond op als tegenkandidaat voor Sap en werd neergesabeld door de partijleiding. Wat staat daar dan over op Facebook? Die dagen in mei blijft het plots oorverdovend stil op de Facebook-pagina van GroenLinks. Helemaal niets valt daarover te lezen. De dagelijkse posts gaan over historische feiten (“Het is nu tien jaar geleden…”). Wil GroenLinks daarover de discussie niet aan met de leden? Of worden alle GroenLinks-posts alleen verzorgd door een enkele persoon, die toen toevallig een paar dagen op vakantie was en al van tevoren wat klaar had gezet? Je zou het bijna gaan denken…

8 juni 2012

Wanneer we naar het gebruik van de diverse kanalen kijken bij GroenLinks dan zien we daarin duidelijke verschillen.
De website wordt gebruikt voor alle min of meer officiële mededelingen en oproepen. Iedere dag verschijnt er wel een berichtje, meestal heel actueel en bedoeld om ofwel een standpunt toe te lichten, ofwel op te roepen tot steun, ofwel om bezoeken in het land aan te kondigen. Enkele minuten na de bekendmaking van de uitslag van de lijsttrekkerverkiezing stond daar al een filmpje van op de site.
Twitter wordt nog actiever gebruikt. Alleen al vanuit GroenLinks zelf verschijnen er ongeveer tien tweets per dag, altijd over de meest actuele zaken. Wanneer iemand iets vraagt of reageert dan verschijnt er prompt een antwoord. Daarnaast twitteren de individuele Kamerleden vaak ook nog.
Het gebruik van Facebook is daarentegen weer heel anders. Ongeveer twee keer per dag verschijnt er een post (als er méér gebeurt dan loopt die frequentie op, enkele weken geleden was dat nauwelijks één per dag). Meestal met een link naar een uitspraak van een Kamerlid of naar een nota met het standpunt van de fractie (“Megastallennorm lang niet streng genoeg”). Echt actueel zijn die niet: wanneer de verkiezing van de lijsttrekker is afgerond, staat daar de rest van die dag niets over op Facebook.
Wie Facebook wel actief gebruiken zijn de belangstellenden en leden. Die geven hun commentaren – liefst volstrekt ongezouten – per direct op de standpunten en op elkaar. Daar ontstaan vaak vinnige discussies waar mensen anderen beledigen en frustraties over de crisis (en het GroenLinks standpunt) van zich af schrijven. GroenLinks zelf mengt zich daar dan nog zelden in en laat het gewoon gebeuren.
Nou had Groenlinks het de afgelopen weken natuurlijk makkelijk: er was voldoende te melden rondom de partij. Rondom het Kunduz-akkoord en de lijsttrekkerverkiezing gebeurde er genoeg. Benieuwd hoe dat de komende weken verder gaat….