ORDINA BLOGT

Online Presence in de Politiek (Deel 1)

Omdat Online Presence een steeds belangrijker onderdeel vormt van de verkiezingen gaat het Klantinteractieblog tot de verkiezingen zes politieke partijen volgen.

  • Redactie
  • 1 juni 2012

de verkiezingen zes politieke partijen volgen. Het Klantinteractieblog houdt jullie op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en interessante berichten over D66, GroenLinks, PvdA, PVVSP en VVD.

D66

D66 grijpt elk Social Media kanaal aan om zich te profileren. Ze zijn actief op wel zeven Social Media kanalen waaronder Facebook, TwitterHyves en zelfs hun eigen Social Media netwerk Plein66. Wat wel opvalt, is dat er bijvoorbeeld op YouTube geen filmpje meer is gepost sinds 11 Mei 2012, nu drie weken geleden. Hierdoor zou je de indruk krijgen dat D66 last heeft van de wijd verspreide aanwezigheid op Social Media. Er is wel een duidelijke focus vanuit de partij op Twitter. Waar D66 vooral zendt, zijn sommige politici juist erg actief in gesprek, met als meest in het oog springende voorbeeld @Alexander  Pechtold. Pechtold zendt niet alleen maar gaat juist de discussie aan. Dit zorgt ervoor dat hij een Klout Score heeft van 64 wat inhoud dat Pechtold een grote invloed heeft op Twitter.
Het is interessant om te zien of de overige Social Media kanalen van D66 in de tijd naar de verkiezingen toe, intensiever gebruikt gaan worden.

GroenLinks

GroenLinks lijkt intensief gebruik te maken van Facebook: vrijwel iedere dag verschijnt er wel een post met een link naar een uitspraak van een Kamerlid of een verduidelijking van een standpunt. Ze lijkt daarmee te communiceren met de kiezer. Maar is dat wel zo? Eigenlijk blijft het bij zenden alleen. Op de posts volgt meestal een babbelbox-achtige diarree van commentaren, maar in al die gesprekken mengt GroenLinks zich vrijwel nooit. Hoe duidelijk de vragen ook zijn (zoals “You lost me met het Lente-accoord. Onbegrijpelijk. Ik ga PvdA stemmen!”) – daarop komt dan nooit een reactie.
 En wanneer het er echt om gaat spannen, wat gebeurt er dan? Enkele weken geleden ontstond er ineens een heuse partijcrisis. Tofik Dibi stond op als tegenkandidaat voor Sap en werd neergesabeld door de partijleiding. Wat staat daar dan over op Facebook? Die dagen in mei blijft het plots oorverdovend stil op de Facebook-pagina van GroenLinks. Helemaal niets valt daarover te lezen. De dagelijkse posts gaan over historische feiten (“Het is nu tien jaar geleden…”). Wil GroenLinks daarover de discussie niet aan met de leden? Of worden alle GroenLinks-posts alleen verzorgd door een enkele persoon, die toen toevallig een paar dagen op vakantie was en al van tevoren wat klaar had gezet? Je zou het bijna gaan denken…

PvdA

Ook de Partij van de Arbeid is alom vertegenwoordigd op Social Media zoals Twitter, Facebook en YouTube. De biografie op Twitter geeft duidelijk aan dat drie medewerkers het kanaal runnen. Buiten het uitdragen van de politieke standpunten en dagelijkse bezigheden van de partij probeert de PvdA ook  nieuwe leden te trekken. Onder andere door middel van een taartenactie.
 Op vragen lijkt er binnen acht uur te zijn door één van deze medewerkers. Echt ruimte voor discussie lijkt er niet te zijn. Op een recent artikel in de Volkskrant (“Jinek zat dichter bij de waarheid dan Samsom“) wordt namelijk niet in gegaan. Diederick Samsom zelf daarentegen is wel een fervent Twitteraar. In zijn Twitter stream zie je dan ook dat hij vrij vaak de discussie aangaat met of ingaat op vragen van followers. De vele antwoorden van Samsom lijken door hem zelf te zijn geschreven en met 56,726 followers kan dat een flinke kluif zijn.

PVV

De PVV is zelf niet officieel vertegenwoordigd op Social Media kanalen zoals Twitter en Facebook. Wel is het opvallend dat er accounts zijn gemaakt door derden die nieuws brengen over de PVV. Van het huidige aantal van 23 Kamerleden hebben er zeven een Twitter account, waarbij het meest actieveKamerlid Jhim van Bemmel is. Opvallend is dat @Fleur Agema de minst actieve Twitteraarster is, terwijl zij wel steeds vaker de communicatie naar buiten toe verzorgt. @Geert Wilders heeft, zoals verwacht, het grootste aantal volgers op Twitter:  ruim 188.000 volgers. E het PVV Kamerlid met het minst aantal volgers is @Eric Lucassen: 800 volgers.

SP

De SP lijkt Social Media omarmd te hebben. Facebook, Hyves, Twitter, de SP gebruikt ze allemaal. Helaas niet zo goed. Tenminste, als je ervan uitgaat dat Social Media bedoeld zijn om het gesprek aan te gaan met de kiezer. De drie kanalen zijn ingezet als zendkanalen. Terug scrollen in de Twitter tijdlijn van @SPnl levert geen enkele sociale interactie op: er is geen enkel bericht aan een kiezer verstuurd terwijl er genoeg over de partij gezegd wordt op Twitter. Ook de Facebook pagina van de SP en die van fractievoorzitter Emiel Roemer zijn enkel extra manieren om reeds bestaande content te delen. Het zijn veelal links naar artikelen elders op het web. Overigens worden deze uitingen wel geliked en reageren mensen ook inhoudelijk. Op deze reacties wordt echter niets uitgedaan. Kort door de bocht: de SP start een gesprek, maar is niet geïnteresseerd in de reactie.

VVD

Op dit moment is de VVD vindbaar op YouTubeTwitter en Facebook, maar ook via de eigen VVD website. Je ziet dat de VVD het kanaal hoofdzakelijk gebruikt voor  zenden. Zo ‘slingeren’ verschillende leden regelmatig nieuwtjes de wereld in. Verder kan je je ook abonneren op een RSS feed waardoor je regelmatig een update krijgt van het laatste nieuws en interessante wetenswaardigheden.
 Het zal de komende periode interessant zijn om te zien hoe de partij de verschillende type media gaat combineren in het profileren en positioneren van de partij.

Hebben jullie nog vragen of opmerkingen dan horen wij dat graag zodat we samen een mooie verkiezingsperiode in kunnen!