ORDINA BLOGT

Online Presence in de Politiek (Deel 2)

Omdat Online Presence een steeds belangrijker onderdeel vormt van de verkiezingen gaat het Klantinteractieblog tot de verkiezingen zes politieke partijen volgen.

  • Redactie
  • 8 juni 2012

Het Klantinteractieblog houdt jullie op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en interessante berichten over D66, GroenLinks, PvdA, PVVSP en VVD.

D66

Zoals in het vorige blog al werd aangegeven, gebruikt D66 zeven Social Media kanalen. Wat opvalt bij deze kanalen is dat zij met name voor zenden zijn bedoeld en een stuk minder voor interactie. Uiteraard kunnen sommige kanalen zoals YouTube moeilijk gebruikt worden voor interactie maar ook bij Facebook en Hyves is er geen reactie van D66. Het YouTube kanaal heeft een aantal interessante playlists waarvan de meest interessante het videoblog van Pechtold is. Helaas is de laatste update hiervan geweest op 9 maart van dit jaar. Bij Hyves is de laaste WieWatWaar update geweest in september 2011, bijna een jaar geleden dus. Misschien was het beter geweest om dit account op te heffen dan dit onbeheerd achter te laten.  Op de website van D66 is ook te zien dat zij een Flickr kanaal hebben. Echter is het doel van dit kanaal niet duidelijk. Er staan zulke diverse foto’s op dit kanaal dat de toegevoegde waarde niet duidelijk is. Bij D66 is het dus helaas niet een geval hoe meer hoe beter. Enkele kanalen worden amper gebruikt en bij andere ontbreekt een duidelijk doel. Het is interessant of dit in de aanloop naar de verkiezingen nog gaan veranderen.

GroenLinks

Wanneer we naar het gebruik van de diverse kanalen kijken bij GroenLinks dan zien we daarin duidelijke verschillen.
 
De website wordt gebruikt voor alle min of meer officiële mededelingen en oproepen. Iedere dag verschijnt er wel een berichtje, meestal heel actueel en bedoeld om ofwel een standpunt toe te lichten, ofwel op te roepen tot steun, ofwel om bezoeken in het land aan te kondigen. Enkele minuten na de bekendmaking van de uitslag van de lijsttrekkerverkiezing stond daar al een filmpje van op de site.
 
Twitter wordt nog actiever gebruikt. Alleen al vanuit GroenLinks zelf verschijnen er ongeveer tien tweets per dag, altijd over de meest actuele zaken. Wanneer iemand iets vraagt of reageert dan verschijnt er prompt een antwoord. Daarnaast twitteren de individuele Kamerleden vaak ook nog.
 
Het gebruik van Facebook is daarentegen weer heel anders. Ongeveer twee keer per dag verschijnt er een post (als er méér gebeurt dan loopt die frequentie op, enkele weken geleden was dat nauwelijks één per dag). Meestal met een link naar een uitspraak van een Kamerlid of naar een nota met het standpunt van de fractie (“Megastallennorm lang niet streng genoeg”). Echt actueel zijn die niet: wanneer de verkiezing van de lijsttrekker is afgerond, staat daar de rest van die dag niets over op Facebook.
 
Wie Facebook wel actief gebruiken zijn de belangstellenden en leden. Die geven hun commentaren – liefst volstrekt ongezouten – per direct op de standpunten en op elkaar. Daar ontstaan vaak vinnige discussies waar mensen anderen beledigen en frustraties over de crisis (en het GroenLinks standpunt) van zich af schrijven. GroenLinks zelf mengt zich daar dan nog zelden in en laat het gewoon gebeuren.
 
Nou had Groenlinks het de afgelopen weken natuurlijk makkelijk: er was voldoende te melden rondom de partij. Rondom het Kunduz-akkoord en de lijsttrekkerverkiezing gebeurde er genoeg. Benieuwd hoe dat de komende weken verder gaat….

PvdA

Hoewel de Partij van de Arbeid volgers niet overdonderd met berichten zijn de gedeelde boodschappen vrij inhoudelijk. Op Twitter bijvoorbeeld lijkt er een balans te zijn tussen praktische informatie, politieke standpunten en het delen van inhoudelijke berichten van hoogstaande leden. Deze trend lijkt zich op de andere kanalen door te zetten. Op de Facebook timeline van de PvdA zie je bijvoorbeeld veel inhoudelijke berichten waarop door volgers actief op gereageerd wordt, een reactie van de partij zelf is niet of nauwelijks te zien. Als we naar de meer visuele Social Media gaan kijken, zoals Flickr en YouTube, dan zie je dat er veel wordt gedeeld. Waar het op YouTube vooral lezingen en speeches zijn, zie je op Flickr haast journalistiek kiekjes. Op beide kanalen is het aantal reacties laag, maar op de media waar wel een discussie te vinden is, zie je wederom weinig inmenging van de partij zelf. De Partij van de Arbeid is dus vrij actief op Social Media, engagement zie je echter vrij weinig.

PVV

In de vorige blogpost viel op dat vrijwel alle partijen wel degelijk zelf een account beheren op Social Media en lijkt de PVV de uitzondering op de regel. Alleen op YouTube beheren ze een kanaal, maar niet actief.  Het is interessanter om in te gaan om de meest invloedrijke twitteraar van de PVV, Geert Wilders, met een Kloutscore van 67. Wat direct opvalt is dat na de val van Kabinet Rutte Wilders zijn berichten een oppositievorm beginnen aan te nemen:  voor de val van het Kabinet in april zijn de Tweets  meestal gericht tegen de EU. Nu lijken de pijlen nu volledig gericht te worden op de overige partijen. Zou dit een tactiek zijn richting de verkiezingen toe of zou het kabinet destijds hebben afgesproken elkaar niet af te vallen via Twitter?

SP

De SP heeft de keus gemaakt drie Social Media platforms te gebruiken: Hyves, Facebook en Twitter. Overigens is er ook een YouTube kanaal, maar de laatste update is van twee maanden geleden en de partij lijkt er op de eigen website nauwelijks aandacht aan te besteden. Door naar Hyves dus: er is hier redelijk wat actuele content te vinden, maar dit lijkt meer een geautomatiseerde pagina dan dat de beheerder onderhoud pleegt. De pagina verwijst naar enkele persoonlijke Hyves pagina’s van Kamerleden, maar ook naar de pagina ROOD, Jong in de SP!.  Hier vind je verre van actuele polls: “Stem op PVV zo meteen net zoveel waard als een aandeel in BP” en “op welke politieke partij ga jij stemmen 9 juni?”. Doorklikken op de SP Hyves pagina beheerder ‘Henk’ levert overigens een bijzonder beeld op. Is dit wat je als partij wil uitstralen?

 
 

Het Twitter account @spnl is actief, vrijwel dagelijks is er een nieuwe tweet. En hoewel hij niet dagelijks tweet, is het account van Emiel Roemer redelijk actief te noemen. Beide accounts winnen het qua activiteit echter bij lange na niet van @renskeleijten. Het grote verschil in de accounts zit in de mate van formaliteit. Het algemene account is bijzonder zakelijk en lijkt niet meer te zijn dan een RSS feed van de site. Dit voegt dus weinig waarde toe. Daarnaast gaat het account voorbij aan de actualiteit. Zo werd Jan Marijnissen afgelopen zaterdag tijdens een SP congres onwel en moest hij naar het ziekenhuis. Maar blijkbaar is het dotteren van een SP-coryfee niet noemenswaardig. Het is blijkbaar niet nodig om de volgers in te lichten en op de hoogte te houden, ongeacht de vele berichten op Twitter. De partij blijkt wel consistent: ook op Facebook en Hyves wordt er met geen woord over gerept. Gelukkig voelt Roemer wel de noodzaak voor een persoonlijke noot.
 

VVD

De VVD is actief op zes kanalen inclusief de eigen website. Een aantal kanalen wordt intensief gebruikt maar op de andere is weinig activiteit waar te nemen. Zo was de laatste post op Flickr op 2 december. Eigenlijk is dat best jammer omdat het kanaal wel een duidelijk doel heeft. De VVD gebruik Flickr om een verhaal te vertellen door middel van foto’s. Ook YouTube is een kanaal waar momenteel weinig activiteit meer op is te vinden. De datum waarop het laatste filmpje is geupload is 12 december . Hoe anders is dit op Facebook. De VVD post en reageert actief op dit kanaal waardoor de interactie op dit kanaal ook groot is. Verder is Hyves ook een kanaal waar interactie op plaats vind. Ook staat daar een Poll wat men van vandalen vindt. Een kleine vingerwijzing naar de PvdA zit hier wel in door de optie thee drinken.

 
 
Twitter is het laatste kanaal waar ook veel interactie plaats vindt. Naast dat de VVD algemene berichten aan zijn volgers verzend, reageert de VVD ook actief op vragen. De VVD gebruikt slechts twee kanalen niet optimaal, en de overige kanalen worden regelmatig actief gebruikt. Het is de vraag of de VVD het hierbij gaat laten of dat de overige kanalen nog ingezet gaan worden.
 
Hebben jullie nog vragen of opmerkingen dan horen wij dat graag zodat we samen een mooie verkiezingsperiode in kunnen!