ORDINA BLOGT

Online Presence in de Politiek (Deel 3)

Omdat Online Presence een steeds belangrijker onderdeel vormt van de verkiezingen gaat het Klantinteractieblog tot de verkiezingen zes politieke partijen volgen.

  • Redactie
  • 18 juni 2012

de verkiezingen zes politieke partijen volgen. Het Klantinteractieblog houdt jullie op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en interessante berichten over D66, GroenLinks, PvdA, PVVSP en VVD.

D66

Het valt op dat D66 op verschillende kanalen, verschillende tones of voice heeft. Zo gebruikt de website een vrij zakelijk taalgebruik en benadering, maar aan de andere kant is het taalgebruik op Hyves weer een stuk informeler. Wat helemaal opvalt is dat het taalgebruik op Facebook zowel zakelijk als informeel is. Uiteraard maakt D66 wel gebruik van je en jij op Facebook maar de toon komt wel zakelijk over. Wat dan wel grappig is dat D66 gebruik maakt van grappige illustraties om de discussie aan te wakkeren. De Tweede Kamerleden van D66 twitteren er op los, maar het is wel grappig om te zien dat de insteek en tone of voice per persoon anders is. Sofie in ’t Veld heeft een meer zakelijke tone of voice, terwijl een Alexander Pechtold en Boris van der Ham ook privé tweets versturen over het EK en andere alledaagse zaken. Wel gaan de meeste twitterende politici de gesprekken en interacties met volgers niet uit de weg, wat leuk is om te zien!

GroenLinks

De tone-of-voice van GroenLinks op Twitter is kort en zakelijk. Maar wat wil je ook in zo weinig tekens. De tweets omvatten niet meer dan een aankondiging of een headline plus een link naar een krant of pagina (vaak op de eigen website), zoals “Peters en Braakhuis geen kandidaat voor nieuwe termijn”. Geen woord teveel.
 Ook op de website blijft de toon zakelijk. Alsof het een neutraal persorgaan is wordt feitelijk weergegeven wat een nieuw standpunt van de Kamerfractie is of wat er op het gebied van de bezetting van de toekomstige fractie te melden valt. Alleen worden er uiteraard geen meningen van andere partijen of tegenargumenten genoemd, uiteraard.
 Op Facebook zijn de berichten die GroenLinks daar zelf plaatst even zakelijk. Daarna komt er uiteraard vaak een diarree aan posts los van al dan niet teleurgestelde stemmers, die elkaar bestrijden met vaak dogmatische, vaak praktische argumenten in hun eigen woorden – en dat is vaak veel minder zakelijk. Zoals al eerder in deze serie gezegd reageert GroenLinks daar dan nog zelden op. Als ze dat doen dan is de toon – zoals het op Facebook hoort – familiair. Meestal om nog even iets recht te zetten, soms bestraffend (“Klopt. We gaan namelijk voor goede arbeidsvoorwaarden voor iedereen, niet alleen voor Nederlanders met een vast contract…”).
Al met al een professionele toon op al de kanalen.

PvdA

Bij de tone of voice van de Partij van de Arbeid op de verschillende social media kanalen valt er één ding op; de meeste posts zijn vrij informeel, maar bijna niet persoonlijk. Op zowel Twitter als Facebook zijn de posts die door de PVDA zelf geplaatst worden vooral in derde persoon. De berichten die worden geplaatst in de ik vorm, zijn vooral op Twitter te vinden en zijn over het algemeen reacties op vragen. Deze berichten zijn ook allemaal ondertekend door één van de medewerkers (^F, ^M of ^L). Er wordt veel gezonden in de naam van de partij; “De Partij van de Arbeid neemt het initiatief om…”. Daarnaast worden er op beide kanalen vooral veel aankondigingen verspreid van evenementen en worden er ook veel nieuwsberichten van of over de Partij van de Arbeid gedeeld. Dit laat de social media kanalen van de PVDA er vooral uitzien als nieuwsfeed en geeft de potentiële kiezer niet de indruk dat wanneer zij proberen te engageren met de partij, zij een reactie terug krijg waar voldoening uit te halen is. Met de huidige tone of voice van de Partij van de arbeid geven ze een redelijk informele indruk, maar blijven de grote politieke partij die vooral zend in plaats van engageert waardoor de social media de barrière tussen kiezer en partij niet verkleint, terwijl Social Media hier juist een flinke brug zou kunnen slaan.

PVV

Vorige week is Geert Wilders uitgelicht ten aanzien van zijn Twitter gedrag. Deze week wordt het twittergedrag vergeleken van de PVV’ers onderling (bij gebrek aan de vergelijking tussen de verschillende kanalen van de partij zelf). Wilders tweet afgelopen week met name over de EU beleid en af een toe een stukje binnenlandse politiek. Per bericht wederom gevolg door een veelal negatief waardeoordeel.  Fleur Agema, de laatste week zeer actief op Twitter, lijkt dit voorbeeld te volgen. Klorte newsitems gevolgd door een zekere walging worden ook door haar gepost. De overage kamerleden van de PVV hebben een iets andere manier van tweeten. Deze kamerleden gaan hier en daar nog wel eens de discussie aan met overige twitteraars. Al lijkt er van een inhoudelijke discussie nooit sprake te zijn. De vraag is dan ook of Twitter daar wel een geschikt medium voor is. Hoewel de negatieve toon van de berichten van Wilders en Agema sterk voelbaar is lijkt het format van deze boodschappen wel geschikt voor een soort medium als Twitter.

SP

PvdA, SP en GroenLinks zijn afgelopen week een lijstverbinding aangaan bij de Tweede Kamerverkiezingen van 12 september. Op het Twitter account van de SP verschijnt vrij rap een link naar het artikel op de site. Niet verwonderlijk, want het is immers een RSS feed (lees: geautomatiseerd doorgeplaatst). Op zich is er niks mis met RSS feeds, maar doe het met mate. Op Facebook blijft het stil en op Hyves eveneens. Toch vreemd, gezien hier volgens partijvoorzitter Marijnissen een politieke signaal van uitgaat. Oftewel, een beetje feestvreugde is dan op zijn plaats toch? Daar zou Facebook een uitermate geschikt medium voor zijn gezien de informele sfeer en tone of voice die kenmerkend voor dit kanaal zijn. De partij zet op Facebook ten opzichte van de andere kanalen een menselijker kant neer: veel berichten met uitroeptekens, veel afbeeldingen en cartoons. Op de website is de tone of voice duidelijk veel zakelijker. De partij stemt de manier van aanspreken goed af op het soort kanaal (website of Facebook) waarop zij een boodschap plaatst. 

VVD

De VVD weet haar boodschap op een krachtige en duidelijke manier te verkopen. Dat is niet alleen terug te zien op de VVD site, waar het programma bijzonder duidelijk en overzichtelijk wordt weergegeven, maar ook op Twitter en Facebook. De VVD heeft een duidelijke mening en schuwt niet om deze krachtig te duiden op Twitter of Facebook. Deze aanpak kan worden geillustreerd aan de hand van een korte Twitter conversatie. Op een vraag van twiteraar Frits van Laar waarom de VVD bepaalde standpunten ook via Facebook verkondigd, reageert de VVD kortweg: “Omdat het kan”.  Kortom, of het eens bent met de VVD of niet, aan lef geen gebrek!