ORDINA BLOGT

Oranje in Charkov: gebrek aan innovatie?

Nu het stof in Charkov weer is neergedwarreld, lijkt het er ook op dat de nederlagen van Oranje zijn verwerkt. Het leven gaat toch gewoon verder. Inmiddels heeft ook iedereen de kans gekregen zijn zegje te doen en met een verklaring te komen waarom het allemaal is misgegaan.

  • 21 juni 2012

Nog meer woorden vuil maken aan een verklarende analyse is het laatste wat ik hier wil doen, temeer omdat ik absoluut niet pretendeer verstand van voetbal te hebben.

Gebrek aan innovatie

Tussen alle verklaringen en analyses die de afgelopen dagen voorbij zijn gekomen, trof ik er echter wel eentje die me aansprak. Juist omdat deze in mijn ogen niet alleen van toepassing is op Van Marwijk en zijn elftal. De bondscoach zou namelijk te lang hebben vastgehouden aan één visie, aan dat ene systeem dat ons twee jaar geleden een stuk verder bracht; gebrek aan innovatie zou ons in Oekraïne de das om hebben gedaan. Blijkbaar is het in de sportwereld belangrijk om in beweging te blijven. Nogmaals: ik heb geen verstand van voetbal en ik geloof niet dat dit dé verklaring is voor de teleurstellende prestaties. Ik durf ook niet te beweren dat we inmiddels in de kwartfinales hadden gestaan als er een andere weg was ingeslagen. Ik denk alleen dat er veel organisaties zijn die hier van kunnen leren.

Vasthouden aan het verleden

Ook buiten de sport kan een gebrek aan innovatie dodelijk zijn. Er zijn vandaag de dag genoeg voorbeelden van organisaties en zelfs complete bedrijfstakken die te krampachtig vasthouden aan het verleden. Eén van de meest sprekende illustraties is toch nog steeds de entertainmentbranche, en dan met name film- en muziekmaatschappijen. De traditionele businessmodellen van deze organisaties hebben zichzelf onweerlegbaar bewezen, ze werkten. Maar de wereld is veranderd. Waar anderen nieuwe mogelijkheden ontdekten, zagen zij alleen hun verkopen kelderen. Waar anderen nu de vruchten plukken van het experimenteren met innovatieve ideeën, nemen zij dure advocaten in de arm om vroegere klanten aan te klagen.

Waarom eigenlijk?

Creativiteit en innovatie zijn belangrijk om te kunnen reageren op veranderende omstandigheden, of om deze zelfs een stap voor te kunnen zijn. Bovenstaande illustratie maakt dit volgens mij meer dan duidelijk. Waarom zijn we dan niet allemaal zo toegewijd om continu te blijven vernieuwen? Allereerst omdat we simpelweg niet allemaal de eerste, snelste of beste kunnen zijn. Waar we wel allemaal mee te maken krijgen, is dat innovatie de normale gang van zaken verstoort en verworven zekerheden in onzekerheid kan trekken. Dat kan pijn doen, maar je kunt hier nog altijd beter zelf de oorzaak van zijn dan dat een ander het voor je doet. Bovendien zijn gangbare procedures en aangeleerde werkwijzen in een organisatie vaak remmende krachten, of staan efficiency en kostenmanagement innovatie in de weg.
 
Zoals je ziet, er zijn altijd genoeg redenen aan te wenden om iets niet te doen. Aan de andere kant lijkt het waarborgen van je bestaansrecht mij een overtuigend argument om wel actief met innovatie aan de slag te gaan. Misschien dat juist deze prikkel ontbreekt bij een nationaal voetbalelftal?
 
Meer weten?