ORDINA BLOGT

PvdA

Omdat Online Presence een steeds belangrijker onderdeel vormt van de verkiezingen gaat het Klantinteractieblog tot de verkiezingen zes politieke partijen volgen.

  • Redactie
  • 13 juni 2012

de verkiezingen zes politieke partijen volgen. Het Klantinteractieblog houdt jullie op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en interessante berichten over PvdA.

1 Juni 2012

Ook de Partij van de Arbeid is alom vertegenwoordigd op Social Media zoals Twitter, Facebook en YouTube. De biografie op Twitter geeft duidelijk aan dat drie medewerkers het kanaal runnen. Buiten het uitdragen van de politieke standpunten en dagelijkse bezigheden van de partij probeert de PvdA ook  nieuwe leden te trekken. Onder andere door middel van een taartenactie.
Op vragen lijkt er binnen acht uur te zijn door één van deze medewerkers. Echt ruimte voor discussie lijkt er niet te zijn. Op een recent artikel in de Volkskrant (“Jinek zat dichter bij de waarheid dan Samsom“) wordt namelijk niet in gegaan. Diederick Samsom zelf daarentegen is wel een fervent Twitteraar. In zijn Twitter stream zie je dan ook dat hij vrij vaak de discussie aangaat met of ingaat op vragen van followers. De vele antwoorden van Samsom lijken door hem zelf te zijn geschreven en met 56,726 followers kan dat een flinke kluif zijn.

8 juni 2012

Hoewel de Partij van de Arbeid volgers niet overdonderd met berichten zijn de gedeelde boodschappen vrij inhoudelijk. OpTwitter bijvoorbeeld lijkt er een balans te zijn tussen praktische informatie, politieke standpunten en het delen van inhoudelijke berichten van hoogstaande leden. Deze trend lijkt zich op de andere kanalen door te zetten. Op de Facebooktimeline van de PvdA zie je bijvoorbeeld veel inhoudelijke berichten waarop door volgers actief op gereageerd wordt, een reactie van de partij zelf is niet of nauwelijks te zien. Als we naar de meer visuele Social Media gaan kijken, zoals Flickr en YouTube, dan zie je dat er veel wordt gedeeld. Waar het op YouTube vooral lezingen en speeches zijn, zie je op Flickr haast journalistiek kiekjes. Op beide kanalen is het aantal reacties laag, maar op de media waar wel een discussie te vinden is, zie je wederom weinig inmenging van de partij zelf. De Partij van de Arbeid is dus vrij actief op Social Media, engagement zie je echter vrij weinig.