ORDINA BLOGT

SP

Omdat Online Presence een steeds belangrijker onderdeel vormt van de verkiezingen gaat het Klantinteractieblog tot de verkiezingen zes politieke partijen volgen.

  • Redactie
  • 13 juni 2012

de verkiezingen zes politieke partijen volgen. Het Klantinteractieblog houdt jullie op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en interessante berichten over SP .

1 juni 2012

De SP lijkt Social Media omarmd te hebben. Facebook, Hyves, Twitter, de SP gebruikt ze allemaal. Helaas niet zo goed. Tenminste, als je ervan uitgaat dat Social Media bedoeld zijn om het gesprek aan te gaan met de kiezer. De drie kanalen zijn ingezet als zendkanalen. Terug scrollen in de Twitter tijdlijn van @SPnl levert geen enkele sociale interactie op: er is geen enkel bericht aan een kiezer verstuurd terwijl er genoeg over de partij gezegd wordt op Twitter. Ook de Facebook pagina van de SP en die van fractievoorzitter Emiel Roemer zijn enkel extra manieren om reeds bestaande content te delen. Het zijn veelal links naar artikelen elders op het web. Overigens worden deze uitingen wel geliked en reageren mensen ook inhoudelijk. Op deze reacties wordt echter niets uitgedaan. Kort door de bocht: de SP start een gesprek, maar is niet geïnteresseerd in de reactie.

8 juni 2012

De SP heeft de keus gemaakt drie Social Media platforms te gebruiken: Hyves, Facebook en Twitter. Overigens is er ook een YouTube kanaal, maar de laatste update is van twee maanden geleden en de partij lijkt er op de eigen website nauwelijks aandacht aan te besteden. Door naar Hyves dus: er is hier redelijk wat actuele content te vinden, maar dit lijkt meer een geautomatiseerde pagina dan dat de beheerder onderhoud pleegt. De pagina verwijst naar enkele persoonlijke Hyves pagina’s van Kamerleden, maar ook naar de pagina ROOD, Jong in de SP!.  Hier vind je verre van actuele polls: “Stem op PVV zo meteen net zoveel waard als een aandeel in BP” en “op welke politieke partij ga jij stemmen 9 juni?”. Doorklikken op de SP Hyves pagina beheerder ‘Henk’ levert overigens een bijzonder beeld op. Is dit wat je als partij wil uitstralen?
 
 
 
Het Twitter account @spnl is actief, vrijwel dagelijks is er een nieuwe tweet. En hoewel hij niet dagelijks tweet, is het account van Emiel Roemer redelijk actief te noemen. Beide accounts winnen het qua activiteit echter bij lange na niet van@renskeleijten. Het grote verschil in de accounts zit in de mate van formaliteit. Het algemene account is bijzonder zakelijk en lijkt niet meer te zijn dan een RSS feed van de site. Dit voegt dus weinig waarde toe. Daarnaast gaat het account voorbij aan de actualiteit. Zo werd Jan Marijnissen afgelopen zaterdag tijdens een SP congres onwel en moest hij naar het ziekenhuis. Maar blijkbaar is het dotteren van een SP-coryfee niet noemenswaardig. Het is blijkbaar niet nodig om de volgers in te lichten en op de hoogte te houden, ongeacht de vele berichten op Twitter. De partij blijkt wel consistent: ook op Facebook en Hyves wordt er met geen woord over gerept. Gelukkig voelt Roemer wel de noodzaak voor een persoonlijke noot.