ORDINA BLOGT

Facebook Timeline tips

Op 1 april 2012 gaan alle bedrijfspagina’s op Facebook over op de nieuwe Timeline architecteur. Dit houdt in dat de pagina’s die er nu staan andere functionaliteiten en doeleinden krijgen waardoor het herontwerpen van je Facebook pagina soms noodzakelijk is.

  • 27 maart 2012

Daarom enkele tips hoe je de nieuwe Facebook architectuur optimaal kan gebruiken.

Timeline algemeen

Facebook Timeline biedt je bedrijf de mogelijkheid om de geschiedenis van het bedrijf via een visueel uitdagende manier te presenteren aan je volgers en op deze manier meer betrokkenheid te creëren voor je merk. Mooie voorbeelden hiervan zijn RedBullStarBucks en Coca Cola. De nieuwe Facebook Timeline kan dus, in vergelijking tot de vorige omgeving, veel meer worden gebruikt als image builder. Uiteraard kan je je pagina laten staan zoals hij nu is, echter worden dan de afbeeldingen door de nieuwe dimensies van Timeline uitgerekt.

Cover en Profile foto

Naast de huidige mogeijkheid om een profielfoto up te loaden, krijg je bij de Timeline te maken met een omslagfoto, ook wel Cover foto genoemd. Deze foto is eigenlijk een showcase van je merk en moet daarom ook aantrekkelijk zijn om naar te kijken. Ik zou aanraden om hier geen acties, verkoopinformatie, contact informatie of een like us call to action in te zetten omdat dit het imago van je merk kan beschadigen.

Messages (optioneel)

Het is in Timeline mogelijk voor je fans om een direct bericht naar je te sturen. Deze functionaliteit was voorheen alleen van persoon naar persoon beschikbaar. Dit biedt bedrijven dus de mogelijkheid om betere 1 op 1 gesprekken te hebben en beter en effectiever je community te managen. Het nadeel van deze functionaliteit is dat je dit wel continue moet monitoren. Dus als je deze optie gaat gebruiken, dient er wel gezorgd te worden voor continu community management.

Timeline apps

Waar je in de oude layout diverse Facebook tabs kon maken, worden deze tabs in de nieuwe layout Timeline Apps genoemd. De foto app zal altijd als eerste zichtbaar zijn op de Facebook pagina waarna er nog drie apps te vinden zijn. Deze apps kunnen worden ingedeeld door de pagina admins. Indien je meer dan drie apps hebt, kan je deze vinden in het drop down menu. Het valt aan te bevelen om de Like app op de tweede positie neer te zetten. Dit omdat het zo makkelijk word voor potentiële volgers om met je te engagen. Helaas is het niet mogelijk om meer dan twaalf Timeline apps op je bedrijfspagina te hebben. Maak dus een duidelijke selectie van welke apps nuttig zijn en welke minder nuttig.
 
Verder vind ik dat door de nieuwe Facebook Timeline bedrijven meer mogelijkheden hebben om zowel met de klant te engagen als de Facebook pagina te gebruiken als imago builder. Wat vinden jullie van de Facebook Timeline?