ORDINA BLOGT

Google "Impression share", waar kan ik uitbreiden?

Google Adwords is een krachige online marketing tool, die je direct toegang geeft tot een grote doelgroep en advertentienetwerk. Al sinds jaar en dag maken we gebruik van de mogelijkheden die Google ons voorschotelt.

  • Wesley Plugers
  • 7 maart 2012

Al sinds jaar en dag maken we gebruik van de mogelijkheden die Google ons voorschotelt. De manier van adverteren wordt gelukkig steeds specifieker. Zo zijn we bijvoorbeeld in staat om campagnes op mobiele gebruikers te richten en kunnen we zo ver gaan dat we er een versie van het besturingssysteem aan koppelen.
 

Om onze advertiecampagnes te optimaliseren, biedt Google Adwords een aantal handige tools zoals de “conversion optimizer” en “enhanced cpc”. Daarnaast kunnen we sinds een aantal maanden gebruik maken van de zogeheten “Impression share”. De Impression share is niets meer dan een cijfer wat ons inzicht verschaft in situaties waarin onze advertentiecampagnes zich bevinden. Google zegt: “Impr. Share: the percentage of impressions you received divided by the estimated number of impressions you were eligible to receive”. Tot voor kort konden we dit inzicht alleen gebruiken op campagne niveau, maar sinds 30 januari 2012 is dit aangepast en uitgebreid naar het niveau van advertentiegroepen.
 
Het verloren vertoningsaandeel, zoals “lost impression share” in de Nederlandse versie wordt genoemd, kan opgesplitst worden in twee delen. Het verloren vertoningsaandeel op basis van budget en op basis van positie. Met deze twee statistieken kun je eenvoudig en snel inzicht krijgen in de mogelijkheden die je nog hebt om uit te breiden in Google Adwords.
 

 

Mocht je nog vragen hebben of een uitgebreide analyse van je campagnes willen, dan help ik je daar natuurlijk graag bij!