ORDINA BLOGT

Recept voor de eerste stappen op Twitter

Het is een cliché, maar één van de meest gestelde vragen van organisaties én individuen over Twitter blijft toch: maar hoe moet ik nou beginnen? We houden van stappenplannen en bewezen methodes,

  • 23 maart 2012

maar in Twitterland zijn geen succesformules die gegarandeerd conversie of engagement opleveren. Wel zijn er genoeg leidraden, voorbeelden en lessons learned. Het gaat om de interpretatie en specifieke toepassing hiervan die Twitter voor een organisatie of individu tot een succes maakt.
 
Stel, je bent nog niet aan KLM-achtige taferelen toe, hebt nog geen fanbase als Justin Bieber en hebt nog geen flauw idee wat je met al die mondige (potentiële) klanten aan moet. Volg dan onderstaand recept om gewoon eens een gevoel te krijgen bij de mogelijkheden van Twitter. Low-impact.

Ingrediënten

  • Computer of laptop
  • Internetverbinding
  • 2 koppen koffie / 2 blikjes energydrink

Werkwijze

1. Maak een account aan op Twitter.
Volg gewoon de stappen die Twitter je voorschoteld. Kies een representatieve naam (dus niet clara_4_u_x0x0) en vul een korte bio over jezelf in. Voeg ook een picture toe.
2. Begin met het volgen van anderen.
Wie dan? Gebruik in eerste instantie de tools die Twitter zelf aanbiedt: Find Friends via Gmail, Yahoo, Hotmail en/of AOL. Twitter geeft ook een aantal suggesties van accounts die je kunt volgen gebaseerd op accounts die je reeds volgt. Vervolgens kun je via de zoekfunctie mensen vinden die voor jou interessant zijn. Je kunt zoeken op naam, maar ook op vakgebied of bedrijfsnaam. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld ‘Browse Categories’.
3. Leer van anderen.
Bekijk eerst eens een tijdje wat anderen doen met Twitter. Wat voor een soort berichten sturen ze de wereld in? Krijgen ze daar reactie op? Maken ze zelf nieuws? Posten ze privé of zakelijk? Of is het een mix? Tweeten ze geautomatiseerd (via RSS feeds) of is het handwerk? Bekijk wat anderen doen en wat jou daarin aanspreekt.
4. Bepaal je insteek.
Je hebt nu gezien wat anderen doen en bent geïnspireerd geraakt. Zet nu eens op een rijtje wat jij wilt bereiken met Twitter en op welk gebied jij je wilt profileren. Ga je random berichten de wereld insturen, of kies je een thema?
5. Start met retweeten.
Soms is het moeilijk te beginnen met eigen content. Bouw daarom je activiteiten gewoon rustig op. Begin eens met het retweeten van interessante berichten van mensen die je volgt. Zo maak je een eerste start met het opbouwen van je profiel, zonder dat het je uren de tijd kost. Bij de meeste websites staan er onder artikelen ook buttons om het desbetreffende artikel te delen. Lees je dus iets interessants, gebruik dan deze button.
6. Zoek het gesprek op.
Twitter is een sociaal medium. De kracht ligt in de interactie en net als in het echte leven bereik je dat door met mensen te praten. Reageer dus af en toe eens op een tweet. Stel een vraag, bied hulp aan en deel een compliment uit. Je zult merken dat mensen dat waarderen, mits je het niet te pusherig doet. Twitter draait niet om directe verkoop, maar om het opbouwen van relaties.
7. Profileer jezelf.
Eigenlijk heb je tot op dit moment nog weinig zelf toegevoegd aan Twitter. Voel je je inmiddels vertrouwd genoeg met het medium, laat dan ook weten wie jij bent. Dat heb je natuurlijk al indirect gedaan door je in retweets en replies te focussen op een bepaald gebied, maar voeg nu ook extra waarde toe door je eigen mening en ervaring te verkondigen. Geef tips, deel kennis en maak vooral ook kennis met anderen.
8. Monitor.
Gebruik een tool als Crowdbooster om inzicht te krijgen in het succes van je tweets. Zo leer je wat er  wel en niet werkt.

Met dit recept ben ik uiteraard niet volledig. Er zijn nog veel meer mogelijkheden, maar deze werkwijze geldt wel als een goede start. Afhankelijk van je insteek en doel kan het bijvoorbeeld zinvol zijn om stap 4 een stuk uitgebreider in te zetten en bijvoorbeeld een Social Media strategie uit te werken.
 
Heb je vragen op hulp nodig? Dan hoor ik het graag!