ORDINA BLOGT

Implementeren door te leren met serious games

Vorige week gaf ik een presentatie over gamification en serious games tijdens een seminar voor implementatie professionals van ABN Amro, Rabobank, Sogeti en Ordina.

  • Marja Silvertant
  • 26 november 2012

Voor mij als klantinteractie consultant even iets heel anders, maar inmiddels zie ik veel mogelijkheden voor gaming op de veranderende werkvloer.

Gamification en Serious Games

Gamification kennen we vooral uit marketing contexten. Het wordt geassocieerd met het toevoegen van spelelementen zoals puntensystemen, badges en leaderboards aan bijvoorbeeld campagnes. Bekend voorbeeld is natuurlijk check-in social media platform Foursquare. Het gelieerde concept serious games lijkt zich al in naamgeving te beperken tot zwaardere materie: werk, educatie, politiek, opvoeding. Naast dit verschil in context is er nog een verschil tussen de twee concepten: waar gamification uitgaat van het gebruik van elementen uit games, is een serious game in principe een hele game die je kunt spelen en uitspelen.
 
Maar eigenlijk zijn de verschillen tussen de twee concepten niet zo belangrijk. Het idee erachter is namelijk hetzelfde: het kanaliseren van het meeslepende gevoel van games zou bepaalde non-game processen of onderwerpen leuker, spannender, en zodoende meer ‘engaging’ kunnen maken.

Implementeren door te leren

Tijdens het voorbereiden van mijn workshop zag ik dan ook snel veel praktische links met de implementatiepraktijk. Intrinsieke motivatie speelt zowel in games als op de werkvloer een belangrijke rol. Als je mensen door middel van een game vanuit hun intrinsieke motivatie bij een leer- of veranderproces kunt betrekken zal dat proces geheid effectiever zijn. Een game kan zo de menselijke kant van implementatie benadrukken en wellicht zelfs beïnvloeden.
 
Dat kan op kleine schaal (icebreakers of andere spelelementen tijdens workshops) of op grote schaal (complete game of gamified project management platform bouwen). Altijd geldt: als je het doet, doe het dan goed. Een weldoordachte game houdt rekening met sociale contexten–zeker op de werkvloer–en neemt deelnemers mee in een betekenisvol verhaal. Zie bijvoorbeeld Air Medic Sky, een educatieve game waarin jonge artsen virtueel op missie naar rampgebieden gaan om zo stressvolle situaties te herkennen.
 
Bekijk hieronder de slides van mijn presentatie.

Why So Serious? Games in non-game contexten. from Marja Silvertant

Over de auteur:

Marja Silvertant

Marja is consultant nieuwe media bij Ordina Customer Experience. Ze houdt zich bezig met klantinteractie en engagement, liefst op een innovatieve manier. Kernwoorden: gamification, social media, online content management.