ORDINA BLOGT

Ook op Instagram is content king, zelfs in fashion

Organisaties kunnen inmiddels niet meer om Social Media heen. De ene organisatie zet puur in op luisteren, terwijl de andere actief de interactie op zoekt. Zo ook modemerken.

  • 15 oktober 2012

Zeker nu steeds meer Social Media platforms sterk visueel gericht zijn, is Social Media een interessant medium om kleding te laten zien. Denk bijvoorbeeld aan Pinterest of Instagram. Daarom stond een van de sessies van de Social Media Week in Londen onlangs in het teken van modemerken en Instagram. Wist je bijvoorbeeld dat zes van de tien mensen online reviews bekijkt over kleding? 

Tips voor Instagram

De sessie vond plaats in de London College of Fashion. De hip geklede deelnemers kregen daar een paar korte presentaties voorgeschoteld, gevolgd door een paneldiscussie. Instagram is je waarschijnlijk welbekend: een mobiele app om foto’s, eventueel bewerkt met een filter, te delen met je volgers. Zij kunnen vervolgens jouw foto een hartje geven en van commentaar voorzien. Het blijkt een mooi platform te zijn voor modemerken. Het panel gaf een paar concrete tips (inclusief open deuren) voor Instagram voor modemerken mee:

  • Laat je bedrijfscultuur zien, ga ‘behind the scenes’
  • Maak gebruik van gast-Instagrammers (bijvoorbeeld fotografen, bloggers)
  • Organiseer wedstrijden
  • Maak van ?’s verkopen
  • Breng offline events online
  • Combineer ‘sales’ posts met redactionele bijdragen
  • Ga het gesprek aan
  • Koppel Instagram aan de webshop
  • Zorg dat je blijft (geen eenmalige opleving, maar lange termijn commitment)

Wedstrijden via Instagram

Een goed voorbeeld van een Instagram wedstrijd is volgens Karinna Nobbs, leraar aan London College of Fashion, Nasty Gal. Het merk organiseerde een Super Nasty Magazine Contest. Fans konden hun mooiste foto’s inleveren en maakten daarmee kans om in het magazine te verschijnen. Nasty Gal ontving ruim 13.000 uploads. Volgens Nobbs weet dit merk ?’s ook te converteren in sales. Dit door regelmatig foto’s te plaatsen van modellen, waarin de doelgroep zicht herkent, in Nasty Gal kleding. Op deze manier leidt het merk de doelgroep naar de website. Ook het merk Free People weet via Instagram meer verkoop te genereren. Dit door ieder kledingitem een unieke hashtag te geven en de kopers te vragen een foto van henzelf in de kleding te uploaden op Twitter en Instagram. De foto’s worden vertoond naast de productfoto’s op de webshop. Zo kunnen potentiële kopers direct zien hoe de kleding staan op ‘gewone’ mensen, in tegenstelling tot modellen.

Ted Baker op Instagram

Jonathan Pryce, een bekende blogger in de modewereld, vertelde over de Instagram campagne vanTed Baker. Dit modemerk zette drie bloggers in drie steden in om met Instagram foto’s te maken van consumenten in hun zojuist aangeschafte Ted Baker kledingitem. Omdat de campagne ‘It’s Rutting Season’ heette, droegen de gefotografeerden ook een passend masker (zie video voor een impressie). De shoppers logden direct in de winkel in op hun Facebook account en plaatsten de met Instagram geschoten foto. Degene met de meeste likes won 500 pond om te shoppen. In totaal leverde dit 212 foto’s op en 4668 likes. Niet veel, nietwaar? Klopt, dat komt doordat Ted Baker alles zelf in de hand hield. Door de foto’s zelf te schieten op locatie (waardoor je wel verzekerd bent van goede kwaliteit) werd er een beperkt aantal mensen bereikt en de viraliteit was beperkt. Maar in de vestiging van Glasgow en Londen was er wel sprake van 25 procent meer omzet ten op zichte van dezelfde dag het jaar daarvoor. Geen slechte actie dus!

 

Ted Baker: It’s Rutting Season from Jonathan Pryce on Vimeo.

New York Fashion Week

 
De presentatie van de sessie ‘ How fashion can take advantage of user generated content: Instagram’, is beschikbaar via SlideShare. Laat je niet afschrikken door de a-creatieve slides, want er staan wat interessante facts & figures in. Ik kwam deze week ook de afbeelding links (klik erop voor een grotere versie) tegen over Instagram en modemerken. Tijdens de New York Fashion Week (van 6 tot 13 september) wisten verschillende modemerk en het aantal volgers op Instagram namelijk flink te boosten. Een perfect voorbeeld van het online brengen van offline events zoals tijdens de sessie besproken. Badgley Mischka kende een stijging van zeshonderd procent, J. Mendel vijfhonderd procent en Mara Hoffman zelfs achthonderd procent. Wow! Op deze afbeelding van Viralblog staat de top tien van ontwerpers met de grootste stijging van het begin tot het einde van de Fashion Week weergegeven.

Unieke content

Maar wat is het geheim? Kort samengevat stelt Marion aan ‘t Goor in haar blog: goede content, maar ook een stukje betaalbaarheid. Onder de stijgers zitten flink wat modemerken die betaalbare kleding aanbieden. Badgley Mischka nodigde fans tijdens de New York Fashion Week via Instagram uit achter de schermen: backstage, haar en make up, beroemdheden die de kleding droegen, modellen die zich klaar maken voor de catwalk, maar ook de designers zelf die de show doorspraken. De voornaamste eis voor een goede Instagram account is unieke, exclusieve content. De beloning voor het modemerk is een nieuwe volger. Een ander belangrijk aspect is praten MET de volgers, in plaats van zenden. De grootste groei vond plaats bij de modemerken die met hun volgers ‘engagen’ en hen vragen stellen.

En wat betekent dat voor jouw organisatie?

Ook als jouw organisatie niet actief is in de mode, zijn de praktische tips die tijdens de Social Media Week werden geschetst geldig. Iedere organisatie is gebaat bij goede content, of dat nou in woord of in beeld is. Het einddoel is immers het binden van klanten op de lange termijn en dat bereik je alleen door kwaliteit te leveren: zowel in de zin van kwalitatief goede producten, als kwaliteit van informatievoorziening. Goede content kan je merk maken of breken. Zie Instagram dus niet als tooltje voor erbij, maar betrek het in je content strategie.
 
Deze blog plaatste ik eerder al op 42bis.nl.