ORDINA BLOGT

'Operation iPhone' geeft logistieke wereld een boost

Mobiel verandert de wereld zeggen we steeds. En daarbij hebben we het vooral over de manier waarop mobiel onze manier van werken beïnvloedt en de manier waarop we informatie met elkaar delen.

  • Ivo Slabbers
  • 19 oktober 2012

Maar mobiel beïnvloedt nu ook de ‘fysieke’ wereld, doordat er wereldwijd zoveel iPhones worden verkocht dat de luchtvrachtkosten er van stijgen.

Impact op business

Experts op het gebied van transport zeggen op de site van Lloyds Loading List dat de lancering van nieuwe Apple producten zoveel impact heeft op de luchtvracht business, dat extra charters zijn ingezet om aan de distributievraag te voldoen. De gemiddelde luchtvrachtkosten tussen China en het Westen zijn met zeven procent gestegen rondom de invoering van de iPhone5, zegt Martin Dixon van consultancy bedrijf Drewry. Door de toenemende vraag naar het nieuwste Apple model zal dit de komende maanden waarschijnlijk zo blijven. Daarmee lijkt Apple een belangrijke redder te zijn voor de luchtvaartsector die veel te lijden heeft onder de moeilijke economische situatie.
 
Apple heeft een sterke marketing en supply chain strategie rondom de lancering van nieuwe modellen. Het zeker stellen van voldoende luchtvrachtcapaciteit is daar een essentieel onderdeel van.

Apple grootste verlader ter wereld

Ook John Manners-Bell, CEO van onderzoeksinstituut Transport Intelligence, bevestigt de grote invloed van Apple op de transportsector. Apple zet zoveel vraag uit naar transportcapaciteit dat het bedrijf de prijzen van luchtvervoer in z’n eentje laat stijgen. Apple is in 2012 de grootste verlader ter wereld en luchtvaartmaatschappijen doen er alles aan om aan de wensen van deze belangrijke klant te voldoen.
 
Apple heeft de wereld inmiddels stevig in z’n greep, zou je kunnen zeggen. We willen allemaal een smartphone of tablet, dus die moet er fysiek komen. Vervolgens willen we er ook van alles mee kunnen doen, zodanig dat het ons dagelijkse leven leuker en eenvoudiger maakt. En als we er dan eindelijk allemaal een hebben, komt Apple met z’n volgende product of nieuwste release en rennen we als gekken richting de winkels om in lange rijen te staan.
 
Wat is dat toch met die appels? Die houden ons al sinds het begin van de mensheid bezig…