ORDINA BLOGT

Social Media zijn een add-on voor verhalen

Onlangs vond de Social Media Week in Londen plaats. Een week lang stond Londen in het teken van Social Media. Over heel de stad waren dagelijks lezingen, paneldiscussies en worskhops te vinden. Veelbelovend!

  • 8 oktober 2012

Maar dan start de eerste sessie met een ‘Twitter Quitter’ die niet erg te spreken is over de ‘Twitterization’ van communicatie en samenleving in het geheel. Ai, komt dat nog goed?

Social is een add-on

In het Tate Modern museum vond een paneldiscussie plaats over ‘Telling stories in a digital age‘. Een discussie over het digitaliseren van content. Kort door de bocht was de strekking als volgt: Social Media is slechts een add-on. Je kunt het gebruiken om een verhaal te vertellen, niet om een verhaal te creëren. Overigens probeert de host van de discussie dat zelf wel door mensen uit te nodigen gezamenlijk een verhaal te maken via het toevoegen van een zin (zie ook onderstaande video). Het voorlopige resultaat kun je vinden bij Pearson Labs. Opvallend is dat Pearson wel de toevoegingen bewaakt. Pearson selecteert tijdens de Social Media Week de meest toepasselijke regels die de hashtag #smwstorytelling bevatten, alleen die tweets komen ook daadwerkelijk in het verhaal terecht.

‘Twitter Quitter’

‘Twitter Quitter’ Luke Bozier (co-founder van Menshn) probeerde de aanwezige Social Media geeks wakker te schudden. Luke verliet eerder dit jaar Twitter vanwege alle onzin die erop gepost werd/wordt en waarvan iedereen maar denkt dat hij/zij er op moet reageren. De kwaliteit gaat achteruit volgens hem. Bozier raadt politici bijvoorbeeld aan Social Media weliswaar bij te houden, maar vindt het niet noodzakelijk dat zij zich actief mengen in discussies en ‘engagen’. Ze kunnen hun tijd beter besteden aan het besturen van het land, vindt hij.

Content digitaliseren

Hoewel volgens Bozier de gouden tijd van Social Media voorbij is (het hoogtepunt zou van 2005 tot 2008 zijn geweest), zijn de andere panelleden er meer over te spreken. Mits het doordacht wordt ingezet. Richard Taylor, investeerder van Night Zookeeper, gaf aan dat startups die Social Media negeren geen investeerders zullen vinden. Maar ook hij ziet Social Media meer als toevoeging op bestaande activiteiten. En ook Anna Rafferty, Digital Managing Director bij Penguin vindt dat Social Media weliswaar krachtig zijn, maar dat het commitment vraagt. Als een auteur bij haar uitgeverij wil gaan Twitteren over bijvoorbeeld een nieuw boek, raadt zij de auteur eerst aan om haar iedere dag gedurende twee weken een update te sturen. Vaak haken mensen namelijk af.
De uitgeverij probeert uiteraard wel te zoeken naar creatieve manieren om content te digitaliseren. Zo houdt schrijfster Marian Keyes Twitter accounts bij van verschillende personages in haar boeken. Een ander voorbeeld is het boek The Fry Chronicles dat zowel in print als e-book uit is, maar ook beschikbaar is gemaakt voor iOS. In de applicatie lees je niet langer lineair, maar telkens kleine stukjes op basis van tags. De uitdaging is dus om de content in een vorm te gieten die geschikt is voor een bepaalde device: op je smartphone wil je geen ellenlange stukken tekst. De content wordt zo aangeboden dat je het staand kunt consumeren.

Content creëren

Richard stelt dat er vier I’s zijn in de creatie van digitale content, te weten: Immersion, Interactive, Integration en Impact.

  • Immersion: onderdompeling. Door aanvullende context en zintuigelijke ervaringen te bieden, verdiept het verhaal.
  • Interactive: consumenten worden in staat gesteld onderdeel van het verhaal te zijn en waar mogelijk zelfs het verhaal te beïnvloeden.
  • Integration: een naadloze verbinding tussen alle platformen die verder gaat dan dezelfde content op verschillende devices aan te bieden.
  • Impact: zorg ervoor dat consumenten geïnspireerd raken om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld een aankoop doen.

Hierbij is belangrijk dat (wij) webgeeks ons realiseren dat er een kloof kan zijn tussen ‘ons’ en de gemiddelde consument. Een tip dus: ga naar buiten en ontdek dat er veel mensen zijn die niets om al die mooie tooltjes geven. Mensen die gewoon simpelweg een boek willen lezen. Uiteindelijk draait het namelijk om het verhaal. Een slecht verhaal wordt nooit goed door het via Social Media te verspreiden.

En de toekomst?

Gezien de zogenoemde gouden eeuw van Social Media voorbij zou zijn, eindigde de discussie met de vraag wat volgens de panelleden ‘the next big thing’ is. Ondermeer Google Glasses, 3D printing en augmented reality. Een beetje de standaard antwoorden, als je het mij vraagt. En voorlopig nog niet gemakkelijk beschikbaar voor de consument. Ik vraag me ook af of de kloof tussen Google Glasses en de ‘gewone’ consument niet veel groter is dan bij Social Media. Maar ja, ik ben dan ook een Social Media geek…
 
Deze blog plaatste ik eerder op 42bis.nl