ORDINA BLOGT

De voordelen van de 'globalisatieslag' van Facebook

Het is op dit moment voor merken die op wereldwijd niveau acteren bijzonder lastig om te werken met de omgeving die Facebook aanbiedt. Je kan inmiddels wel je Facebook posts richten op landen en zelfs bepaalde steden in die landen,

  • 3 september 2012

maar Facebook Apps zijn bijvoorbeeld niet  specifiek op landen te richten. Facebook gaat hier met enkele ingrijpende updates verandering in aanbrengen.

Effectieve inzet Facebook

Ik zie dat bedrijven en merken aan het zoeken zijn naar een optimale aanpak voor Facebook. Zo zie je dat bedrijven als HeinekenRedbull en KLM één globale pagina hebben, terwijl het laptop merk Alienware zich meer richt op een lokale aanpak. Voor beide strategieën valt wat te zeggen. Zo kan je bij een globale aanpak vrij makkelijk een grote fanbase opbouwen wat resulteert in een hogere edgeranking terwijl je via aan lokale aanpak je meer richt op de lokale engagement en indirect bijdraagt aan een hogere edgeranking.

Lokaal en globaal nauw verweven

Facebook introduceert een manier waardoor je je zowel kan richten op lokale engagement als kan profiteren van een grote wereldwijde fanbase. Facebook test momenteel een nieuwe opzet waarbij je wel lokale pagina’s hebt, maar deze samen meetellen voor de globale merk aantallen. Je kan dus je post, Facebook apps en je engagement op een lokaal niveau laten plaatsvinden terwijl je op een globaal niveau gebruik maakt van de aantallen in likes en reach voor het verkrijgen van een hogere edgerank.

Facebook heeft enkele pagina’s uitgekozen die mee mogen doen aan deze pilot, zoals Alienware. Als je op deze Facebook pagina op het tandwieltje klikt, krijg je de mogelijkheid om van regio te veranderen. Als je dit doet, zie je dat je meteen naar een andere URL gaat. Hierdoor kan je dus een lokale pagina inrichten met de eigen apps, terwijl deze wel allemaal meetellen voor het totale Alienware fan aantal. Verder valt ook op dat je per land een eigen profiel en omslagfoto kan kiezen en dat zelfs de beschrijving van de pagina volledig in de lokale taal kunt doen.

Verhoogde relevantie

Ik denk dat deze nieuwe globale aanpak van Facebook door vele bedrijven met enthousiasme ontvangen wordt. Niet alleen kan je met deze verandering makkelijk werken aan je edgeranking voor je merk, maar je kan je tegelijk ook richten op lokale engagement waardoor je als totaal merk veel relevanter bent.
 
Wat vinden jullie van deze nieuwe ontwikkelingen?