ORDINA BLOGT

Innovatieve Volvo Facebook campagne

Onlangs was het via marketing campagne van Volvo mogelijk om je Facebook profielfoto te laten zien op een groot billboard langs de A13.

  • 26 september 2012

Nadat ik hier (dankzij enkele files) goed naar heb kunnen kijken, vroeg ik mij af wat het doel hiervan was. Het lijkt mij namelijk dat je met met een snelheid van honderd kilometer per uur hier niet heel veel van gaat zien.

What’s in it for me?

Bij de Facebook campagne van Volvo maak je na het liken van de specifieke Facebook app kans op een circuit rit in een Volvo. Daarnaast krijg je als Facebook een ‘moment of fame’ op de A13.  Voor de gebruiker kunnen dit  interessante incentives zijn om deze app toegang te bieden tot zijn gegevens.

En Volvo dan?

Dit klinkt allemaal leuk voor de gebruiker maar het kan toch niet zo zijn dat Volvo dit belangeloos doet?  Uiteraard hebben ze een groot billboard langs de A13 staan maar zoals ik al eerder aangaf is dit normaal gesproken met honderd kilometer per uur niet heel goed en lang zichtbaar. Maar nadat ik deze campagne een paar keer zag terug komen in mijn timeline viel het me op dat deze app waarschijnlijk een ander doel heeft. Wat deze Facebook App doet, is namens jou een bericht op je Timeline posten waarin je aangeeft dat je meedoet aan de actie. Doordat je dit bericht bijna elke dag terug ziet komen op je eigen Timeline wordt je elke dag geconfronteerd met het merk Volvo.

De trade off

Hoeveel gegevens en rechten wil je afstaan via een Facebook App? In dit geval sta je je persoonlijke gegevens af en geef je de Facebook App toestemming om voor jou een bericht te posten. Dit is voor een aantal mensen geen probleem mits de incentive maar interessant genoeg is. Als je iets kan winnen, hebben mensen over het algemeen minder problemen om gegevens af te staan. Dit bezwaar zal bijvoorbeeld groter zijn als je in ruil voor gegevens speciale content ontsluit.
 
Zelf check ik wat elke Facebook App aan gegevens van mij vraagt en deselecteer ik soms bepaalde opties. Dit zodat mijn eigen Timeline niet vervuild raakt met spam.
 

Wat vinden jullie hiervan en checken jullie altijd waarvoor je een Facebook App toestemming geeft?