ORDINA BLOGT

Mobiele strategie: een fabel

Er was eens een man uit het Oude, maar zonnige, Griekenland: Aesopus. In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden, lag de goede man niet met een iPad op de Oud-Griekse stranden te genieten van een lekker briesje.

  • 6 september 2012

Wat hij wel deed, wist men eigenlijk niet. Was hij nou slaaf? Dichter? Verteller? Hardloper? Discuswerper? Behalve zijn rol in de maatschappij was iedereen het wel eens over zijn bekwaamheid in het schrijven van de mooiste fabels. Als Aesopus geen iPad had, wat is dan de link tussen de zon, de wind en de iPad? Dat is het makkelijkst uit te leggen aan de hand van één van zijn fabels: The North Wind and the Sun. Het is een beetje een vrije vertaling, maar hoe overbrug je anders 2500 jaar in één blog?

De zon en wind in conflict

De fabel begint met een zeer langdurig conflict tussen de zon en de wind. Beiden voelen zij zich zo belangrijk voor het leven op aarde dat ze een beetje naast hun schoenen zijn gaan lopen. Als apen op een apenrots claimen ze beiden de krachtigste te zijn. Beneden op aarde loopt er op een dag een man met een jas over het strand. Omdat het conflict tussen de zon en de wind maar niet ten einde komt, besluiten zij de man met de jas te betrekken. Degene die de man als eerste zover krijgt zijn jas uit te doen, wint.
 
De wind probeert het als eerste. Wild blaast de wind steeds harder en harder. Maar bij iedere windvlaag trekt de man zijn jas verder dicht. Dan is het de beurt aan de zon. Stapje voor stapje schijnt de zon feller, totdat de man uiteindelijk zijn jas uittrekt vanwege de warmte.
 
Moraal van het verhaal? Daarvoor maken we een sprong van 2500 jaar om de vergelijking met nu te maken.

Aesopus anno nu

Wat is nu de vergelijking? De man met de jas van vroeger is de man met de iPad van nu. Hij bewandelt zijn eigen weg en gebruikt zijn iPad op een zodanige manier dat het voordeel voor hem heeft, net als het uittrekken van de jas voordeel had vanwege de toenemende warmte. Het belangrijkste is dat de man, de eindgebruiker, centraal staat en de machtstrijd tussen de wind en de zon eigenlijk niet zo relevant is. Wat betreft de adoptie en gebruik van de iPad geldt dus:

  • Behoefte aan anders en meer gebruik van de iPad dient zich vanuit marktontwikkelingen aan. Dit is niet te forceren zoals de wind trachtte, dit ontstaat.
  • Stapje voor stapje komen er mobiele mogelijkheden op je af waardoor je de iPad steeds beter gaat gebruiken; zoals de zon steeds feller ging schijnen.
  • Mobiel gebruik is heel persoonlijk. Iedereen reageert anders op ontwikkelingen en de context waarin het gebeurt.

Dus als we het gedachtegoed van Aesopus volgen, moeten we niet forceren, maar faciliteren. De eindgebruiker vindt zijn eigen weg echt wel.
 
Denk nog eens terug aan je vakantie. Jij zit toch ook liever op het terras in de zon en uit de wind?