ORDINA BLOGT

Een blog over bloggen en andere online communicatie

Als je van je vak houdt en je bent er goed in, dan loop je een groot risico dat je in je online communicatie juist volledig de plank misslaat.

  • Brigitte Tomassen
  • 1 augustus 2013

In je enthousiasme kom je bewust of zelfs geheel onbewust met een dikke lijst jargon op de proppen en formuleer je vervolgens de meest prachtige zinnen om de terminologie toe te lichten en je boodschap duidelijk te maken. Er zijn echter twee belangrijke vragen die je je vooraf had moeten stellen: Wie ben ik? En: Wie is mijn lezer? Kruip eens in de huid van de lezer en bedenk je als lezer tegen welke issues schrijvers aanlopen. 

Jij als schrijver in de huid van de lezer

Je schrijft een blog of een post niet aan jezelf, maar aan iemand anders. Wie is die iemand anders dan? Je lezer is iemand die interesse heeft in het onderwerp waarover je schrijft, iemand die inspiratie op wil doen, iemand die de dialoog wil aangaan of zelfs een potentiële klant is. Misschien was jouw lezer altijd al naar jouw verhaal op jacht, maar dan vanuit een compleet ander vakgebied.  Het kan allemaal en jij weet het beste voor wie je schrijft. Maak op basis van die wetenschap een inschatting van het kennisniveau van je lezer en ga daar dan een klein beetje (niet teveel) onder zitten.

schrijven

 

 

 

Ik pleit er zeker niet voor dat jouw verhaal eenvoudig moet zijn. Jouw lezer heeft als het goed is namelijk een prima stel hersenen. Anders is hij niet geïnteresseerd in de informatie die jij deelt. Hij is bereid je verhaal te snappen, te geloven en er soms zelfs enthousiast van te worden. Beloof dan wel dat je hem meesleurt in je verhaal. Je mag ‘m zelfs even aan de hand meenemen, door een inleiding te geven. Eentje die voor jou wellicht bijzonder vanzelfsprekend is. Beloof ook dat je alleen termen gebruikt waarvan je haast wel zeker weet dat je lezer die ook kent. En als je er dan per se eentje moet gebruiken, licht de term dan even kort toe. Verwen je lezer dus een beetje en laat hem je verhaal beleven.

 

Binnenkort: een blog over blogs lezen en andere online communicatie met jou als lezer in de huid van de schrijver.

Meer lezen

 

  • Lentz, L. & De Jong, M.D.T. (1997). The evaluation of text quality: expert-focused and reader-focused methods compared. IEEE Transactions on Professional Communication, 40(3), 224-233.
  • Lentz, L., & De Jong, M.D.T. (2009). How do experts assess usability problems? An empirical analysis of cognitive shortcuts. Technical Communication, 56(2), 111-121.

Over de auteur:

Brigitte Tomassen

Brigitte is business consultant en trainer bij Ordina. Haar hart ligt bij de zorg en de patiënt staat voor haar centraal. Ze heeft ruime kennis van e-health en implementaties van e-health bij organisaties in de care en cure. Met haar communicatieachtergrond en projectervaring in de zorgbranche weet zij bij ingewikkelde trajecten de neuzen één kant op te krijgen. Brigitte maakt deel uit van het Ordina Consulting healthcare team. Samen met haar collega’s schrijft zij over actuele thema’s op het gebied van healthcare.