ORDINA BLOGT

Een blog over blogs lezen en andere online communicatie

Als je leest als een schrijver en schrijft als een lezer, dan komt een boodschap tot leven. Verleid je lezer om door te lezen en houd vooral je boodschap voor ogen.

  • Brigitte Tomassen
  • 21 augustus 2013

Heb je als lezer niet vaak genoeg meegemaakt dat je een tekst met een voor jou aantrekkelijk onderwerp toch maar even aan de kant hebt gelegd? Omdat het een doodsaaie tekst is? Of gewoon omdat je geen zin had om je continu te moeten concentreren, omdat je al genoeg andere dingen aan je hoofd had? Een schrijver loopt tegen verschillende dingen aan, waardoor hij een tekst schrijft die voor jou niet meer interessant is.

Waarom zijn teksten vaak langdradig en kleurloos? Een top drie:

1)    De schrijver snapt niet zo goed waar hij het over heeft. Dat compenseert hij met superjargon en hoogdraverij

Die compensatiedrang hoeft niet alleen voort te komen uit het feit dat hij niet weet waarover hij het heeft. Misschien compenseert hij wel hele andere dingen, bijvoorbeeld omdat hij net een opdracht verprutst heeft.

2)    De schrijver is zo goed in zijn vak dat hij zijn tekst op de automatische piloot schrijft

Oversimplificatie heet dat. Dat betekent wel dat hij zich onvoldoende verdiept heeft in zijn lezer. Terwijl dat minstens net zo belangrijk is als dat hij zich verdiept in het onderwerp.

3)    De schrijver is zo enthousiast, dat hij het doel van zijn boodschap uit het oog verliest

Een schrijver neemt zijn lezer mee op pad, maar dan is het niet de bedoeling om samen te verdwalen.

 

Lees ook: Een blog over bloggen en andere online communicatie met jou als schrijver in de huid van de lezer.

Meer lezen

  • Lentz, L. & De Jong, M.D.T. (1997). The evaluation of text quality: expert-focused and reader-focused methods compared. IEEE Transactions on Professional Communication, 40(3), 224-233.
  • Lentz, L., & De Jong, M.D.T. (2009). How do experts assess usability problems? An empirical analysis of cognitive shortcuts. Technical Communication, 56(2), 111-121.

.

Over de auteur:

Brigitte Tomassen

Brigitte is business consultant en trainer bij Ordina. Haar hart ligt bij de zorg en de patiënt staat voor haar centraal. Ze heeft ruime kennis van e-health en implementaties van e-health bij organisaties in de care en cure. Met haar communicatieachtergrond en projectervaring in de zorgbranche weet zij bij ingewikkelde trajecten de neuzen één kant op te krijgen. Brigitte maakt deel uit van het Ordina Consulting healthcare team. Samen met haar collega’s schrijft zij over actuele thema’s op het gebied van healthcare.