ORDINA BLOGT

Als ideeën seks hebben

Houden jullie ook zo van TEDx-filmpjes? Eén van mijn favorieten is die van Matt Ridley: “when ideas have sex”. Ridley toont hierin aan hoe “ideas having sex with each other” de drijvende kracht van de menselijke vooruitgang is geweest.

  • Roelie Bottema
  • 18 februari 2013

Matt Ridley: “when ideas have sex”.

Niemand op de wereld kan in z’n eentje een computermuis vanaf nul voor je maken

We zijn de enige soort op aarde die zowel meer dichtbevolkt als meer welvarend is geworden. Dit hebben we, aldus Matt, voor elkaar gekregen door ideeën te combineren tot nieuwe ideeën, als enige soort en door de eeuwen heen. Dit heeft uiteindelijk tot gevolg gekregen dat er op aarde dingen bestaan als een computermuis, waarvan er niemand op de wereld te vinden is die hem in z’n eentje vanaf nul voor je kan maken. Maar die wel voor € 4,99 bij de Mediamarkt te koop is.
 
Nu is het zo dat ideeën tegenwoordig seks kunnen hebben als nooit tevoren. Vroeger hadden ideeën iemands benen nodig om andere ideeën te kunnen ontmoeten. Die benen konden niet zo snel en werden ook nog wel eens moe, waardoor het voor een idee nog best lang kon duren voordat het een kansrijke tegenpartij ontmoette. Tegenwoordig zit dat anders. Ideeën kunnen in vliegtuigen sneller en verder reizen dan ooit tevoren, maar hebben als het erop aankomt eigenlijk alleen maar een paar vingers en een laptop met internetverbinding nodig. Wat een paringsmogelijkheden biedt dit voor ideeën!

Sluit ideeën niet op, maar laat ze vrijuit experimenteren!

Daarom een oproep aan jou, beste lezer. Geef ideeën binnen je bedrijf de ruimte. Laat ze vrij uitzoeken welk ander idee bij ze past. Laat ze flirten, experimenteren, vreemdgaan. Pas op met vaderlijke bezorgdheid, het getuigt van weinig vertrouwen. Als ze een keer een slechte keus maken, zullen ze ervan leren. Las extra koffiepauzes in. Zet geniale uitvindingen niet vast achter de tralies van een patent. Laat je medewerkers geen geheimhoudingsverklaring tekenen. Maak open kantoren. Zend crisisoverleg uit via de luidsprekers van de kantine. Koester klokkenluiders en laat ze vrij posten op de sociale media.
 
Kortom, zorg ervoor dat jullie ideeën genoeg seks krijgen!

Over de auteur:

Roelie Bottema

Roelie Bottema is Consultant Customer Experience. Ze heeft ruime ervaring op gebied van customer experience, social business design en (product) innovatie.