ORDINA BLOGT

Een iPad is nog geen innovatie

Scholen omarmen de nieuwe media steeds vaker. Een iPad in de klas, werken in de cloud en complete lessen op je mobieltje. Maar een heldere visie op de rol van deze hippe gadgets binnen het onderwijs ontbreekt.

  • Tim Gouw
  • 25 februari 2013

Opmars van nieuwe media op school

Vroeger, toen ik zelf in de schoolbanken zat — en dan hebben we het over het begin van dit millennium — maakten we tentamens met pen en papier. Inmiddels gaat dat met een toetsenbord. Hoewel scholen over het algemeen wat huiverig tegenover zulke ontwikkelingen staan (mobiele telefoons gaan uit in de klas) wagen zij zich steeds vaker aan experimenten met iPads, netbooks en smartphones. Zo niet, dan doen de scholieren het zelf wel. In het internetgebruik zijn er opmerkelijke pieken op de momenten dat het pauze is op school.

Huiswerk bij McDonald’s

Kortom, nieuwe media zijn hot. Op het Rotterdamse Erasmiaans Gymnasium slepen de leerlingen van klas 1 niet meer met een tas vol boeken, maar dragen ze enkel nog een iPad met zich mee. Tientallen scholen hebben ondertussen dit voorbeeld gevolgd. Bij ouders bestond de angst dat hun kinderen meer risico zouden lopen om onderweg van school naar huis overvallen te worden. Dat bleek gelukkig mee te vallen. Het Einstein Lyceum in Rotterdam gaat nog een stapje verder. Daar gingen alle pc’s de deur uit en werden de leerlingen voorzien van een netbook. Op die manier moet thuiswerken gestimuleerd worden. Maar rector Louis Jongejans merkt ook dat zijn leerlingen het huiswerk steeds vaker bij McDonald’s maken, dankzij het gratis beschikbare draadloos internet. Of dat nu zo’n gunstige ontwikkeling is, laten we maar in het midden.

Meerwaarde

Toch kun je je afvragen welke meerwaarde zo’n duur apparaat (500 euro) heeft, wanneer er voornamelijk lesboeken in digitale vorm op worden gezet. Vooralsnog is niemand erin geslaagd de mogelijkheden van een tablet zoals de iPad binnen het onderwijs optimaal te benutten. Er is een wildgroei aan middelmatige educatieve apps, omdat het iedereen vrij staat deze te ontwikkelen en aan te bieden. En uitgevers zijn lang niet allemaal even enthousiast, want het digitaal aanleveren van hun boeken zou weleens kunnen leiden tot een forse omzetdaling. Met als resultaat dat het aanbod zeer beperkt is.

Hippe gadgets

Terwijl Apple de wereld graag wil laten geloven dat haar producten van onschatbare waarde zijn voor educatieve doeleinden, blijkt uit onderzoek dat we hooguit kunnen aannemen dat de resultaten ongeveer hetzelfde zijn als met traditionele onderwijsmethoden. We hebben het dan slechts over het opdoen van basale kennis, zoals woordjes oefenen of tafels leren. Toegegeven, al deze innovaties bieden op een gegeven moment ongetwijfeld meer praktische toepassingen, zoals bijvoorbeeld de site 23 Onderwijsdingen laat zien. Maar vooralsnog ontbreekt een heldere visie op de rol van nieuwe media binnen het onderwijs. Het lukraak vervangen van huidige leermiddelen door hippe gadgets is nog geen onderwijsvernieuwing.

Over de auteur:

Tim Gouw

Communiceert in tweets (140 tekens via @punttim), maar schreef ook jaren lang op papier voor 'dode bomen media' en stond voor de klas als economiedocent. Interactieve marketing is zijn ding.