ORDINA BLOGT

Leer en converteer: de klikpadanalyse in Google Adwords

Het is eigenlijk niets nieuws, maar misschien wel één van de meest ondergewaarde rapportages in Google Adwords: de Search Funnels. In dit blog besteed ik aandacht aan wat een Search Funnel precies is, waarom de rapportages waardevol zijn en hoe je de klikpadanalyse in de praktijk kunt toepassen.

  • Jess Nijenhuis
  • 2 februari 2013

Wat is een Search Funnel?

Adwords Search Funnels zijn rapportages die inzicht geven in het impressie- en klikgedrag op Google dat tot conversies heeft geleid. In de Adwords Interface worden normaal gesproken de conversies toegewezen op basis van het 'last cookie wins'-principe. Het komt echter zelden voor dat je direct bij de eerste klik tot aankoop overgaat. Het zoekpad loopt van algemene zoektermen naar specifieke, totdat je uiteindelijk op het gewenste resultaat klikt en koopt. Met de Search Funnel-rapportages kun je de conversies in je Adwords account op een dieper niveau analyseren. Zo kun je rapportages bekijken op basis van de eerste en laatste klik, assisterende conversies en klikpadlengte.

Wat is de meerwaarde van Google Search Funnels?

Simpel gezegd: je Google Adwords-budget zo efficiënt mogelijk inzetten. Binnen je Adwords-account heb je een grote diversiteit aan campagnes en keywords tot je beschikking om zo effectief mogelijk je doelgroep te bereiken. De Adwords Interface geeft je een statische weergave van wat een keyword gekost heeft en aan omzet heeft opgeleverd. De Search Funnel-rapportages vertellen je hoe de keywords elkaar beïnvloeden en wat voor effect dat op de conversies heeft en kan zodoende ideeën geven voor je optimalisaties of testings.

Toepasbaarheid van Search Funnels in de praktijk

In Adwords heb je de beschikking over diverse opties waarmee je bijvoorbeeld het tijdstip kunt aangeven wanneer je campagnes automatisch online en offline gaan (Ad Scheduling). Door gebruik te maken van het Search Funnel-rapport Time Lag kun je analyseren hoelang het duurt voordat een klik converteert. Zo kun je er bijvoorbeeld achter komen dat het aantal directe conversies in het weekend achterblijft. Vervolgens kun je om die reden een Time Schedule instellen, waarbij de advertenties alleen maar doordeweeks worden uitgeleverd.
 
Een ander voorbeeld: door alleen in de Adwords Interface te optimaliseren op basis van directe kosten en conversies kun je het CPC-bod van een keyword verlagen of zelfs pauzeren, omdat het ogenschijnlijk niets oplevert. Maar de gevolgen kunnen zijn dat je daardoor juist conversies op een ander keyword misloopt, omdat het ene keyword in een vroeg stadium van het zoekproces van het andere keyword bijdraagt. Kortom, zeker de moeite waard om deze Search Funnels in je optimalisatieproces mee te nemen.


In juni van afgelopen jaar heeft Google deze waardevolle rapportages nog eens extra onder de aandacht gebracht door een webinar. Was je er niet bij, dan kun je het hier terug zien.
 
Met bovenstaande technieken zie je natuurlijk alleen de klikpaden binnen je Adwords-account. Je mist de tussenliggende kliks op andere partners (organische zoekresultaten, affiliates, social media, etc.). Wil je deze analyse breder trekken, dan moet je gebruikmaken van Google Analytics. Hier komen we in een volgend blog op terug.

 

Over de auteur:

Jess Nijenhuis

Jess is een enthousiaste consultant met ruime ervaring op het gebied van project- en productmanagement in de (mobile-) internet branche. Haar specialismen zijn SEA, SEO, Social Media Advertising, Tracking en Analytics.