ORDINA BLOGT

De patiënt als regisseur: Succesverhalen

In deze blog reeks heb ik in 2012 geschreven over mijn beleving van de zorg gedurende mijn ziekte. Wat ging fout, wat kan verbeterd worden en wat betekenen deze verbeteringen voor de verschillende betrokkenen in het zorgproces. Gelukkig gaat niet alles fout, er zijn ook veel succesverhalen. In mijn eerste blog van 2013 sta ik graag stil bij een aantal van deze verhalen. Beginnend bij de uitslag van het onderzoek naar de knobbel in mijn nek uit mijn vorige blog. De uitslag was goed, het is gelukkig niet opnieuw kanker. Deze uitslag maakte de kerst en oud en nieuw periode extra bijzonder.

  • Dirk Jan van der Pol
  • 29 mei 2013

Spoedig onderzoek

In mijn vorige blog vertelde ik over de knobbel in mijn nek en het onderzoek dat ik moest ondergaan. Na wat aansporing van het ziekenhuis waar het onderzoek plaatsvond, is het gelukt om binnen anderhalve week na het ontdekken van de bult in mijn nek de uitslag te hebben. Daarbij heb ik al het materiaal (foto’s, diagnose, etc) ontvangen om in mijn persoonlijk dossier toe te voegen. Het belangrijkste hierbij is dat ik me niet tot nauwelijks machteloos heb gevoeld. Ik was volledig in controle en kon voor mijn gevoel een bijdrage leveren aan mijn zorg. Een overwinning ten opzichte van negen jaar geleden.

Informatie cadeau

Een ander succesverhaal uit eigen ervaring is dat ik een aantal maanden geleden in een pretpark een ongeluk heb gehad met mijn voet. Wat er gebeurde zal ik in het midden laten, maar noem me maar een brokkenpiloot. Ik moest naar het ziekenhuis en de afhandeling verliep soepel. Ik stond binnen een uur weer buiten met een verband om mijn voet omdat deze gekneusd was. Dat ging snel en efficiënt, maar daarbij komt dat ik buiten stond met een verzameling materiaal zoals een uitdraai uit het dossier waarin mijn diagnose en behandeling stond en diverse foto’s. Het was voor mij de eerste keer dat ik mijn gegevens meekreeg zonder er eerst om te moeten vragen. Dit was een hele positieve ervaring voor me. Natuurlijk, het was op papier en het was nog mooier geweest als ik het digitaal had meegekregen, maar daar hoor je mij niet over. Dit was voor mijn gevoel zo’n grote stap voorwaarts.

Succesverhalen delen

Ik zou het leuk vinden om als positief begin van 2013 meer van dit soort succesverhalen te verzamelen van anderen, zodat ik naast de kritische noten die ik kraak in mijn blogs ook stil kan blijven staan bij de succesverhalen. Ik hoop dat er lezers zijn die hieraan mee willen bijdragen. Ik zie de reacties graag tegemoet.

Over de auteur:

Dirk Jan van der Pol

Dirk Jan is in maart 2012 in dienst gekomen bij Ordina met een missie in de zorg. In 2003 werd bij hem kanker geconstateerd en deze ziekte is de belangrijkste drijfveer voor zijn missie. Zijn missie is gericht op het zelfredzaam maken en regie geven van de burger. Deze benadering van de zorg betekent een paradigma shift die nodig is om de groeiende zorgvraag op te vangen tegen lagere kosten, met behoud van kwaliteit. Dirk Jan is evangelist van deze paradigma shift. Naast zijn zorginhoudelijke kennis heeft Dirk Jan jarenlange ervaring als (Enterprise) Architect. De combinatie van zorginhoud en architectuurkennis gebruikt hij om innovatieve oplossingen te realiseren voor de zorgmarkt die bijdragen aan de regie en zelfredzaamheid van de burger.