ORDINA BLOGT

Foursquare check-ins: hoe gamification Nederland verovert

Op je werk, op de sportschool, op het station en in een restaurant: even je smartphone pakken om virtueel in te checken.

  • Marja Silvertant
  • 18 januari 2013

Uit een door Foursquare gepubliceerde interactieve kaart blijkt dat Nederlanders (en Belgen) dit bovengemiddeld vaak doen. Vooral in vergelijking met de rest van Europa is het aantal check-ins in Nederland en België erg groot.

Inchecken als spel

Met de Foursquare-app op je smartphone kun je aangeven waar je op dat moment bent door in te checken op die locatie. De app wordt, naast poster child Nike+, regelmatig genoemd als schoolvoorbeeld van gamification; het gebruik van spelementen in non-game contexten. Gebruikers verdienen punten en badges door in te checken op locaties en kunnen daarmee speciale beloningen verdienen. Denk aan een status als ‘burgemeester’ van je favoriete kroeg, waardoor je je volgende biertje met korting mag binnenslurpen. Het netwerk heeft daarmee ook een sociale functie: gebruikers hebben inzicht in tips en reviews van anderen in hun omgeving.

Visual van het aantal Foursquare check-ins in Europa

Deze vorm van social en gamified marketing lijkt dus aardig aan te slaan bij de consument in de Lage Landen. Let wel: ondanks de mooie visuals is het bereik van Foursquare nog relatief laag in vergelijking met andere sociale netwerken. Waar Facebook kan rekenen op meer dan 7 miljoen Nederlandse accounts heeft de Foursquare-teller naar alle waarschijnlijkheid haar eerste miljoen nog niet bereikt (het bedrijf is niet scheutig met officiële gebruikersdata). Ook over het daadwerkelijke effect van dit type gamification wordt nog gediscussieerd. Op de korte termijn lijkt het uitdelen van statussen effectief, maar de vraag is of een blijvend engaging effect kan worden gerealiseerd.

Mooie visual, weinig informatie

Dat maakt de Foursquare check-in kaart er echter niet minder mooi op. Jammer is wel dat je maar tot op een bepaald niveau kunt inzoomen en dat er geen omschrijvingen van specifieke locaties worden getoond. Op onderstaand plaatje is het gebied rondom station Utrecht Centraal duidelijk te herkennen als populaire check-in locatie. Maar op dit maximale zoomniveau is er zonder specifieke markers weinig te zeggen over de aard van de check-ins in de rest van het centrum. Een Google Maps-layover zou de kaart al een stuk informatiever maken.

Populaire Foursquare-plekken in centrum van Utrecht
 
Eén locatie aan de rand van Utrecht heb ik wel kunnen identificeren. Het hoofdkantoor van Ordina te Nieuwegein, duidelijk een populaire hang-out voor social adopters van Foursquare:

 

Ordina check-ins

 

Over de auteur:

Marja Silvertant

Marja is consultant nieuwe media bij Ordina Customer Experience. Ze houdt zich bezig met klantinteractie en engagement, liefst op een innovatieve manier. Kernwoorden: gamification, social media, online content management.