ORDINA BLOGT

Over online en inline, technologie en content

Net geen jaar geleden schreef ik over het verband tussen de crisis en technologie. Enkele maanden geleden over hoe wij allemaal CEO zijn. Mijn laatste twee blogs gingen over de veranderingen die organisaties (moeten) ondergaan om de wereld bij te houden.

  • Frank Oeben
  • 29 juni 2013

Er gebeurt van alles en veel daarvan gebeurt online. En de definitie van 'online' omvat ook steeds meer. Steeds meer kanalen, steeds meer devices, steeds meer verkeer. In de laatste Trendrede noemden de trendwatchers een verschuiving van online naar 'inline': continu op de hoogte, via alle beschikbare digitale kanalen. Ik las van de week over een onderzoek waaruit te concluderen viel dat virale boodschappen over het net maar deels daadwerkelijk via het net gedeeld worden. De koffieautomaat, de wandelgang en de werkplek scoren hoger. We praten dus ook nog met elkaar. Dat doen we dan wel over dingen die we dan online bekijken, maar toch. 


Ik ben op vakantie en de wifi is niet altijd even stabiel. Het valt me nu ook aan mezelf op dat ik geen geduld heb om ook maar een paar seconden te moeten wachten tot een pagina of app geladen is. Hop! Naar de volgende app. Kijken of die het wel trekt. Niet? Wifi opnieuw aanmelden, nog een keer. 

Bovendien moet ik overal meteen vinden wat ik zoek. 

Tussen de nummers een en twee zoekresultaten op Google zit iets van een halvering aan bezoekers (exacte cijfers moet je zelf maar even Googlen). En vind je daar dan niet wat je zocht, ga je andere zoekcriteria hanteren. 

Technologie is dus belangrijk, maar is meestal wel voor elkaar. SEO (search engine optimization) is belangrijk. Maar waar veel organisaties nu mee stoeien is de kwaliteit en actualiteit van hun content. Hun inhoudelijke informatie.

Zowel de inhoud als de verpakking moet kloppen. Het moet de enthousiast klikkende of swipende consument direct boeien, met de juiste tekst, toon, kleur, beeld, etc. En het moet actueel zijn. 


Binnen organisaties wordt de taak van het actueel houden van de content nogal eens als hete aardappel rondgegooid. Dit kan ertoe leiden dat de content dus niet op orde is. En dat kan klanten kosten. En dat wil je niet. Zeker nu niet.


Leuke materie. Gaan jullie me meer over horen de komende tijd. Is namelijk mijn nieuwe hobby.


Groeten,

Frank


NB: net als de vorige post schrijf ik deze vanaf mijn vakantiebestemming. Lichte technologische beperkingen, gecombineerd met een verminderd kwaliteitsbesef zorgen ervoor dat deze post geen links, plaatjes en andere mooiigheden bevat. Beetje tegenstrijdig met hetgeen hierboven beschreven, maar het gaat mij in dit geval dan ook slechts om de inhoud. Hopelijk kunnen jullie er ook content mee zijn.

Over de auteur:

Frank Oeben

Frank is ontwikkelaar. Van mensen, van projecten en van organisaties. Door verbindingen te maken, kennis te delen en mensen hun eigen kracht te laten ontdekken en die toe te laten passen. Bij Ordina doet hij dit vanuit wisselende rollen. Meestal meerdere tegelijk, onder andere als trainer. Telkens op zoek naar vernieuwing. Vernieuwing die zin heeft. Zodat het meer gaat over waar het over moet gaan. Op Ordina.nl schrijft hij over wat hij tegenkomt, waarover hij zich verwondert of over iets dat hij wil delen.