ORDINA BLOGT

Spel en emotie: Serious games op z'n serieust

Games zijn er niet langer puur voor entertainment. Serious games bieden meer dan entertainment alleen en worden bijvoorbeeld gebruikt in het onderwijs of op de werkvloer. En ook voor onderwerpen die helemaal niet zo leuk zijn.

  • Marja Silvertant
  • 17 mei 2013

Wat is een serious game?

Eerder schreef ik al over het verschil tussen gamification en serious games. Kort gezegd is een serious game een volledig spel dat je kan spelen en uitspelen, met als doel meer dan alleen entertainment. Het idee is dat het meeslepende, speelse gevoel van games bepaalde non-game processen of onderwerpen leuker of spannender kunnen maken. Je vindt dit soort spellen dan ook vaak in ‘serieuze’ contexten zoals werk, educatie, politiek en opvoeding. Maar ook marketingspellen willen meer bereiken dan puur entertainment, en kunnen dus ook worden gezien als serious game.

Empathy games: super serious games

In een aangrijpend artikel op gamewebsite Polygon omschrijft Colin Campbell een interessante ontwikkeling op het vlak van serious games: de empathy game. Een nieuwe generatie van games probeert spelers te betrekken bij moeilijke menselijke kwesties, zoals terminale ziektes (That Dragon, Cancer) en depressie (Depression Quest). Empathy games zouden we door de zware materie ook kunnen zien als ‘super serious games’. Doel is niet om het onderwerp leuker of spannender te maken, maar om op een vernieuwende manier inzicht te geven in menselijk leed.

Dit soort games worden ook wel 'andere mensen simulators' genoemd, omdat we als speler de echte wereld vanuit een ander, menselijk perspectief bekijken, soms zelfs tot tranen aan toe. Dit verschilt wezenlijk van de gemiddelde entertainmentgame, waarin je de meest fantastische scenario’s als superheld, marsmannetje, of Italiaanse loodgieter uitspeelt.

De kracht van games als medium

Wat maakt games nou zo geschikt voor het opwekken van empathie? Game designer Ian Bogost vertelt aan Campbell dat de actieve houding van een speler een grote rol speelt:

"When you read a book or an essay or watch a film, you may empathize with or relate to or otherwise have feelings for the characters or situations," says Bogost, "but you're not in a position where you're making choices and being faced with the experience that the character or situation presents.”

Doordat je in een game keuzes maakt die invloed hebben op de verhaallijn, is het gevoel dat je in andermans schoenen staat urgenter aanwezig dan bij het kijken van een film of het lezen van een boek. In entertainmentgames wil zo’n 'immersive experience' al gauw leiden tot lange avonden op de bank met de Playstation-controller in de hand. In het geval van serious games kan het zorgen voor meer aandacht en betrokkenheid voor een bepaald onderwerp of proces, of zelfs voor meer empathie voor je medemens.

Welk serieus onderwerp zou jij graag in een game verwerkt willen zien? 

Over de auteur:

Marja Silvertant

Marja is consultant nieuwe media bij Ordina Customer Experience. Ze houdt zich bezig met klantinteractie en engagement, liefst op een innovatieve manier. Kernwoorden: gamification, social media, online content management.