ORDINA BLOGT

Zoeken en gevonden worden: SEO voor de burger

Getting information off the Internet is like taking a drink from a fire hydrant”, aldus Mitchell Kapor, internet expert van het eerste uur. Het internet is tegenwoordig voor veel mensen de voornaamste plaats om te zoeken naar informatie.

  • Amber Lammers
  • 2 mei 2013

Zo ook voor de burger met vragen over dagelijkse overheidszaken. Net als in het bedrijfsleven is het ook voor de overheid een uitdaging om relevante informatie vindbaar te maken voor gebruikers.

 

De toegankelijkheid van overheidswebsites

vergrootglasDat het belangrijk is dat mensen makkelijk nuttige informatie en relevante pagina’s kunnen vinden, beseft de overheid zich gelukkig wel. Zo zijn sinds 2011 overheidswebsites verplicht om aan de door de rijksoverheid opgestelde ‘webrichtlijnen’ te voldoen. Door de aandacht te vestigen op de toegankelijkheid van websites, besteedt de overheid ook aandacht aan de  vindbaarheid van websites en de daarmee samenhangende zoekmachine optimalisatie (SEO).  De overheid stelt in haar webrichtlijnen: “een toegankelijke website kan bovendien ook door zoekmachines goed ‘gelezen’ worden, en wordt dus beter gevonden”.  De vraag is echter of toegankelijkheid alleen voldoende is om daadwerkelijk gevonden te worden.

Wel toegankelijk maar niet vindbaar?

In de ‘Accessibility Monitor 2011’ werd onder verschillende gemeentes onderzocht hoe succesvol de webrichtlijnen geïmplementeerd zijn. Hoewel het rapport aantoont dat de vindbaarheid van overheidspagina’s verbeterd is, stelt het onderzoek dat nog steeds 11% van de gemeentelijke websites moeite heeft om vindbaar te zijn op relevante en unieke onderwerpen. Doetinchem is een van de gemeenten waarbij de zoekactie tijdens de Accessibility Monitor geen succes had. Ook nu lijkt het nog moeilijk te zijn om specifieke content van de gemeente Doetinchem te vinden via Google. Wanneer je zoekt op ‘parkeervergunningen Doetinchem’, kom je op pagina’s van de gemeente die gaan over parkeerplaatsen voor bezoekers en op sites met actuele berichten over de nieuwe aanpak omtrent parkeervergunningen. De site waarop je ook daadwerkelijk een formulier kan vinden om een parkeervergunning aan te vragen, wordt niet gevonden.
Gemeenten en SEO

De richtlijnen die nu beschikbaar zijn voor SEO lijken voornamelijk gericht te zijn op technische maatregelen als URL’s en navigatie en  HTML-markup. Echter wordt er niet diep ingegaan op het gebruik van specifieke zoekwoorden, iets wat voor SEO net zozeer van belang is. Daarnaast wordt er ook geen aandacht besteed aan het gebruik van online tools waarmee gemeenten inzicht kunnen krijgen in het zoekgedrag van hun inwoners en zo hun content lokaal kunnen aanpassen. Met additionele, meer SEO gerelateerde richtlijnen, zou het voor gemeentes als Doetinchem duidelijker zijn dat de pagina over parkeervergunningen niet ‘parkeren bewoners’ maar ‘parkeervergunningen voor bewoners’ als titel moet hebben. Dat is de zoekterm die de burger gebruikt.

Toegankelijke websites kunnen alleen benut worden als deze websites ook daadwerkelijk gevonden kunnen worden. Het zou dan ook voor de overheid interessant zijn om de huidige SEO gerichte richtlijnen aan te vullen en gemeenten meer handvatten te geven om nóg beter gevonden te worden.