ORDINA BLOGT

Content is Crap

Ik sloot mijn vorige blog af met een uitspraak van Bill Gates, “Content is King”. Nu stel ik mijn mening echter bij: “Content is Crap”!

  • Sonny Schreurs
  • 18 november 2013

billgates De quote van Bill komt uit een artikel uit 1996, waarin hij aangeeft dat content de drijfveer zal zijn voor het internet, zoals entertainment dat is voor televisie. Als dit 17 jaar geleden al door Bill is aangegeven, hoe komt het dat deze term nu dan populairder is dan ooit? Heeft niemand naar Bill geluisterd?

Om deze vraag te beantwoorden moeten we ons eerst realiseren dat het internet 17 jaar geleden nog in de kinderschoenen stond. Er waren nog maar weinig wereldwijd succesvolle websites en deze waren nog geen grote concurrentie voor televisie, boeken, en tijdschriften. Wat Bill Gates in zijn essay aangeeft, is dat er een grote focus moet komen op het maken van content, omdat dit de drijfveer zal zijn voor innovatie en groei op het internet.

Bill Gates zei hierover het volgende: “The broad opportunities for most companies involve supplying information or entertainment. No company is too small to participate.” En dat is nou juist ook het probleem. Met de explosieve en aanhoudende groei van het (mobiele) internet zijn mensen steeds langer en vaker online en worden we constant geconfronteerd met informatie. De bedrijven hebben toch naar Bill geluisterd en zijn op grote schaal content gaan creëren en proberen dit op een zo grote
mogelijke schaal te verspreiden. Overal, altijd, en op elk device.

Maar helaas, de meeste Content is Crap! De tactiek van veel content marketeers is de laatste jaren simpelweg geweest: meer content = beter. De consument wordt daardoor bestookt met massa’s saaie, ongeïnspireerde, eentonige content en zal hierdoor zijn “bullshit-filter” aanscherpen en zo wordt het steeds lastiger om deze consument te bereiken. Dit wordt ook wel Information Overload genoemd en is een bekend en veelbesproken probleem.

Wordt het dan onmogelijk om jezelf nog in the picture te spelen? Natuurlijk niet, maar het betekent wel dat je als bedrijf er voor moet gaan zorgen dat je op een positieve manier opvalt en blijft opvallen. Door een “Great Content Brand” (zie slide 27) te worden zal je klanten aan je kunnen binden. Content is hierbij nog steeds de sleutel tot succes, maar kwaliteit gaat boven kwantiteit!

En dus heeft Bill toch weer gelijk, Content is King. Zolang het maar geen Crap is.

Over de auteur:

Sonny Schreurs

Young Professional met een gezonde interesse voor social media en de online wereld in zijn geheel. Geïntrigeerd door de manier waarop mensen communiceren en hoe dit beter kan. Op zoek naar de vraag wat Content nou succesvol en belangrijk maakt.