ORDINA BLOGT

Verslag van de Adobe Digital Marketing Journey 2013

Op 8 november was Amsterdam het podium van de Adobe roadshow: Digital Marketing journey 2013. Met als thema: 'Keeping pace with the transformation of marketing'.

  • Dave Jansen
  • 12 november 2013

 

In het huidige digitale tijdperk wordt de marketing van bedrijven steeds meer beïnvloed door mobiele, video en sociale media. Met deze introductie ging de dag van start. Door Adobe experts werd er een beeld geschetst van de veranderende vorm van marketing en werd advies gegeven hoe als bedrijf daarop in te spelen.

Transformatie van marketing
Zoals gezegd startte het programma met een uitleg over de verandering binnen de digitale marketing. Daarbij legde men de nadruk op het belang van het aanpassen van de organisatie om de toekomstige digitale campagnes tot een succes te brengen.

Hierbij werden 4 thema’s gepresenteerd:

1: Big data: Weet als bedrijf de data die is vergaard te destileren en vertalen in nuttige informatie.
2: Re-Skill: Zorg voor mensen met de juiste kennis; marketing strategen, consumenten strategen, marketing technici.
3: Re-Tool: Zorg als bedrijf dat het digitale landschap is ingericht om je campagnes succesvol te maken. Denk aan Analytics en/of CMS.
3: Play well: Alle verschillende afdelingen binnen de organisatie zullen moeten samenwerken om de digitale marketing tot een success te maken. Van designers tot aan after-care.

Best Practices
Het podium was niet uitsluitend gereseveerd voor Adobe. Een aantal gastsprekers waren uitgenodigd om van zijn/haar organisatie de best practices met betrekking tot digitale marketing te komen delen met de aanwezigen.

Travix trapte af en gaf een presentatie waarbij ze nadrukkelijk lieten zien dat zij altijd haar digitale presentatie proberen te verbeteren [lees: conversie te verhogen] door middel van A/B testing, en dit op een globale schaal. Daarna volgde Photobox, zij gaven een kijkje in de keuken over haar effectieve manier van klantendata opslag. En over de manier hoe zij data filteren en gebruiken voor target marketing voor haar klanten. Het 3e bedrijf dat het podium mocht betreden was Philips. Zij gaven aan dat ze momenteel in een transitie zitten waarbij zij hun online landschap gaan herinrichten. Dit met als doel de ‘digitale etalage’ te vernieuwen en daarmee de ‘consumer flow’ te verbeteren. Alle gastsprekers gaven een goed beeld van hoe zij als bedrijf omgaan met het veranderende consumentengedrag en welke oplossingen zij daarop hebben gevonden.

Demo
Na de praktijkvoorbeelden konden de aanwezigen genieten van een lunch waarna de dag werd voortgezet met een professionele demonstratie door Adobe van haar product: Marketing Cloud.

Adobe liet door middel van een case zien hoe met één oplossing de digitale marketing van een bedrijf van begin tot eind gemanaged kan worden. Van het spotten van trends (analytics), content creatie (integratie creative cloud (Photoshop)), content publicatie (CMS, Social), tot aan content targeting (Target). Zoals gezegd een strakke demo waarbij menig marketing manager watertandend zat te kijken.

Social
Na de indrukwekkende demonstratie vervolgde het programma met wederom een blik op de toekomst, ditmaal de impact van sociale media op marketing. Sociale media -hebben al- en gaan een grotere impact hebben op organisaties en hun marketing. 'Social becomes search, search becomes social’ (Adobe). Met iets meer woorden betekent dit dat meer en meer zoekopdrachten via sociale media zullen worden voltooid. Consumenten gaan hotels zoeken op basis van vrienden en waar zij hebben ‘ingechecked’. De verwachting is dat zoekmachines daarop gaan inspelen, waarbij 'de mens het nieuwe kanaal gaat zijn' en waarbij ‘likes’ , ‘check-in’s’ en +1's grotere rol gaan hebben op pagina-ranking.

Overall
Een erg leuke dag met goede voorbeelden uit de praktijk en natuurlijk een showcase van Adobe over hoe goed hun producten bij de trends passen. Tijdens de dag werd nogmaals duidelijk dat de consument een steeds grotere stempel gaat drukken op de marketing van bedrijven. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik meer had verwacht met betrekking tot digital marking trends voor de komende jaren. Interessant was het zeker, volgend jaar weer!

Over de auteur:

Dave Jansen

Geïnteresseerd in het online landschap van SEO tot Social en Web CMS. Schrijvend over zijn ervaringen, interesses of ontwikkelingen in de digitale wereld.