ORDINA BLOGT

Content is King

Content is al jarenlang een hot topic dat veel aandacht krijgt in de (online) marketing wereld en dankzij de continue groei van internet en mobile wordt steeds meer nadruk gelegd op de kwaliteit van deze content. Content marketing is een van de grootste online trends en is consequent terug te vinden op top-blogs en op de agenda’s van grote bedrijven. Oftewel: booming business!

  • Sonny Schreurs
  • 30 oktober 2013


Content is KingMaar wat is content nu eigenlijk? Aangezien het begrip al tientallen jaren gebruikt wordt zou je verwachten dat hier een duidelijk beeld over bestaat. Helaas is dit niet het geval. Content betekent letterlijk “inhoud” en kan dus alles zijn, een begrip waar een filosoof maandenlang over zou kunnen discussiëren. Wat blijkt? Content marketeers zijn net filosofen…

Lee Odden, een bekende Online Marketing blogger, stelde de vraag “What is Content?” en kreeg meer dan 40 verschillende antwoorden van digital smarties (een schattige omschrijving van online guru’s). Hoewel de antwoorden allemaal benoemen dat content iets met inhoud is, verschillen de meningen over wat deze inhoud is en wat het content maakt. Voor al deze antwoorden, check de blogpost. Ondanks de variatie, laat Lee wel duidelijk een patroon zien. De meningen vallen uiteen in drie groepen: content = informatie, content = ervaring, en content = niet specifiek. 

Een deel van de digital smarties ziet content dus puur als de losse stukjes informatie, zoals een tekst, een plaatje of een video. Anderen zien de content echter in het licht van wat de gebruiker met deze content doet, en nemen dus ook het gevoel en de ervaring hierbij mee. Tot slot zijn er enkelen die simpelweg stellen dat content een te breed begrip is en dat het door de ambiguïteit eigenlijk een problematische term is.

Hoewel geen enkele van de definities “goed” of “fout” is, is het wel belangrijk om binnen een organisatie duidelijk af te spreken hoe content behandeld wordt. Wanneer de ene persoon denkt dat content simpelweg een stukje tekst of een plaatje op de site is, terwijl een ander content ziet als middel om een gevoel op te roepen bij een klant om zo de klantbinding aan te gaan, kan dit voor miscommunicatie zorgen.

Content en het management ervan is dus een erg breed vakgebied, waarbij een duidelijke strategie en visie belangrijk zijn om tot de juiste resultaten te komen. Bedenk goed wat je onder content verstaat en wat het uiteindelijke doel er van is. Het is allemaal onderdeel van de totale branding van je bedrijf en het is de voornaamste manier van communiceren naar de consument. Het is niet voor niks dat Bill Gates in 1996 al zei: Content is King!

Over de auteur:

Sonny Schreurs

Young Professional met een gezonde interesse voor social media en de online wereld in zijn geheel. Geïntrigeerd door de manier waarop mensen communiceren en hoe dit beter kan. Op zoek naar de vraag wat Content nou succesvol en belangrijk maakt.