ORDINA BLOGT

Eerst zaaien...

Eerst zaaien dan oogsten. Het moment waar de boer het hele jaar naar uitkijkt. Organisaties die gebruik maken van content marketing lijken te begrijpen dat je eerst moet zaaien en dan pas kunt oogsten.

  • Redactie CONTENTWIJZER
  • 22 oktober 2013

Alle noeste arbeid die hij in het groeiproces van zijn gewassen heeft gestoken wordt dan eindelijk beloond. Veel organisaties niet, die willen niet zaaien, enkel oogsten. En het liefst het hele jaar door. Want oogsten betekent omzet en omzet betekent winst. Daarom versnellen organisaties op allerlei manieren het zaai- en groeiproces of laten ze het compleet achterwege. Met zaaien verdien je tenslotte niets.

Ongevraagde advertenties (offline), spam en pop-ups (online) werden enkele jaren geleden als oogstmiddelen gebruikt, maar de hedendaagse consument is zich gaan wapenen tegen deze vormen van pushmarketing. Nee-nee-stickers, spamfilters en popupblockers zijn hier voorbeelden van. Dan maar een verplichte reclame kijken (lees: wegklikken) voor je je YouTube video opent. Heeft dit allemaal wel zin? Van alles er bij de consument doorheen duwen om maar te kunnen oogsten als organisatie. Moeten we niet terug naar het eeuwenoude principe van zaaien en oogsten? Als organisatie eerst even de touwtjes durven laten vieren en in de consument durven investeren voordat je iets terugkrijgt? De hedendaagse consument lijkt namelijk niet meer vatbaar voor pushmarketing, maar dient zachtjes gekneed te worden door middel van pullmarketing.  

Organisaties die gebruik maken van content marketing lijken te begrijpen dat je eerst moet zaaien en dan pas kunt oogsten. Consumenten eerst een leuk artikel of een video bieden waar zij zelf iets aan hebben en vervolgens op een subtiele manier duidelijk maken dat zij voor gerelateerde producten bij jouw organisatie terecht kunnen. Neem bijvoorbeeld Allerhande, het schoolvoorbeeld van content marketing. Consumenten komen niet naar de AH voor producten, ze willen gerechten maken of een gezellige avond hebben met vrienden. Supermarktproducten dragen hier aan bij. Als Allerhande nou consumenten eens zinvolle content bieden waar zij iets aan hebben, is dat niet een geweldig zaaiproces? Vrijblijvend informatie aanbieden. Wanneer mensen besluiten een van die gerechten te gaan bereiden, komen ze vanzelf naar jou toe om de benodigde producten aan te schaffen. Dan kun je als organisatie oogsten. Waarschijnlijk nog veel meer ook dan dat je enkel de consument pusht.  

Maar ook op andere gebieden zie je dat consumenten niet meteen ‘geoogst’ willen worden. Neem bijvoorbeeld de Apenheul, waar ik onlangs was. Wanneer je de entreeprijs betaalt en 20 meter het park inloopt, komt direct een fotograaf op je afgelopen: “Mag ik jullie vrijblijvend op de foto zetten?”. Het standaard antwoord is “Nee” of bezoekers lopen er met een boog omheen. Waarom? Hier wordt enkel geoogst. Een foto maken, afrekenen, klaar! Verderop in hetzelfde park, staat een digitale fotostudio waar je gratis op de foto kunt en deze als bezoeker kunt delen met al je vrienden op Facebook. Vind ik leuk. Een flinke wachtrij om een gratis foto te maken. Vind ik minder leuk. Maar goed, het geeft wel aan waar de voorkeur van de consument ligt. Verdient een organisatie iets aan deze gratis digitale foto’s? Nee, in eerste instantie niet. Wel worden alle vrienden van de bezoeker op subtiele manier attent gemaakt dat hun vriend of vriendin bij de Apenheul is geweest. En zij niet. Leveren deze gratis foto’s uiteindelijk niet veel meer bezoekers en omzet op dan een paar fotografen die direct proberen te oogsten? Moet een organisatie niet veel meer subtiel gaan zaaien om vervolgens enorme oogsten binnen te kunnen halen? Ik denk van wel. Leve de content marketing! 

Deze post is geschreven door Stefan Donker. Stefan is Consultant Content Services bij Ordina.

Over de auteur:

Redactie CONTENTWIJZER

Van content word je wijzer. Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Wij wijzen de weg!