ORDINA BLOGT

Waarom duurzaam innoveren soms de zaken op zijn kop zet

Het is vaak makkelijker om iets 10 keer beter te maken dan om iets 10 procent beter te maken.

  • Marja Silvertant
  • 6 oktober 2013

Aldus Astro Teller, Captain of Moonshots bij Google[X]. Dit bedrijfsonderdeel van Google houdt zich bezig met het ontwikkelen van 'onvoorstelbare' toekomstige technologieën zoals de zelf-rijdende auto. Ook de augmented reality bril Google Glass komt uit de koker van Google[X].

Incrementeel innoveren

In een Wired blogpost van begin dit jaar legt Teller uit waarom incrementeel innoveren vaak moeilijker is (en minder oplevert) dan innoveren vanuit een volledig nieuw, onvoorstelbaar uitgangspunt.

"Because when you’re working to make things 10 percent better, you inevitably focus on the existing tools and assumptions, and on building on top of an existing solution that many people have already spent a lot of time thinking about. Such incremental progress is driven by extra effort, extra money, and extra resources."

Zulk incrementeel denken gaat de grote vraagstukken van onze tijd niet oplossen, stelt Teller. De uitdagingen zijn immers exponentieel: een exponentieel groeiende wereldbevolking die ook nog eens in exponentieel groeiende mate gebruik maakt van aardse middelen. Als de uitdagingen met 10x groeien is oplossingsgericht denken van 10% niet het juiste antwoord.

Moonshots

Wat dan wel? Volgens Teller en Google is moonshot thinking de oplossing. Moonshots houden het midden tussen brutale ideeën en pure science fiction.

En inderdaad: een moonshot voor Google zit al gauw aan de rechterkant van dat spectrum, bijvoorbeeld door het ontwikkelen van een zelfrijdende auto, of het idee om de hele wereld van draadloos internet voorzien door middel van ballonnen in de stratosfeer. Of, zoals Google CEO Larry Page onlangs aan TIME Magazine vertelde: de strijd aangaan met onze sterfelijkheid.

Maar op kleinere schaal kan het gedachtegoed van Teller net zo veel waarde hebben in bedrijven die geen Google heten. Het idee van iets 10% versus 10x verbeteren zit gevangen in die bekende consultancyterm: het out-of-the-box denken. 

Doe je als bedrijf, team of individu wel eens een stap terug om de gebruikte systemen, processen en werkwijzes met de blik van een buitenstaander te bekijken? En is er ruimte in je bedrijf om voor "moonshots-in-progress"; innovaties die risico's met zich meebrengen en niet binnen zes maanden aanwijsbaar succes opleveren?

Zoals eerder op dit blog geconstateerd: echt duurzaam innoveren wordt vaak in de weg gezeten door meetbaarheid. Wil je de grote vraagstukken oplossen, maak dan ruimte voor echt innovatief denken.

Over de auteur:

Marja Silvertant

Marja is consultant nieuwe media bij Ordina Customer Experience. Ze houdt zich bezig met klantinteractie en engagement, liefst op een innovatieve manier. Kernwoorden: gamification, social media, online content management.