ORDINA BLOGT

Appification van de back-office

Ken je ’m al? De UBER-app. Taxi On Demand. De lusten van service zonder de lasten van taxi. Appification of the world maakt het allemaal mogelijk. Maar traditionele IT-organisaties moeten de voordelen van app-dienstverlening nog ontdekken: gebruikersgemak, lage TCO en korte TTM. Schoenen van de schoenmaker of opmaat tot IT On Demand?

  • 25 september 2013

Ik las erover in de FD: een handige app. Eentje waarmee je 'ter plekke' een auto met chauffeur bestelt. Veel hedendaags comfort (snel, persoonlijk, elektronische facturatie en betaling, delen van de verwachte tijd van aankomst, raten van chauffeurs - en daarop selecteren) en dat allemaal voor de prijs van een taxirit. Vroeger beleefde ik taxigebruik als een noodzakelijk kwaad met veel onbekenden: hoe lang duurt het, wat kost het en krijg ik wel best value for money. Maar deze app lijkt een aantrekkelijke innovatie.

Hergebruik en integratie

Wat mij opvalt bij deze app is het gemak en de snelheid waarmee Uber een plaats in de waardeketen veroverd heeft. In een vierjarig bestaan zijn 40 wereldsteden ingelijfd - and still counting. Dat is natuurlijk mogelijk door hergebruik van bestaande lokale vervoersdiensten. Andere succesfactoren: eenvoudige integratie van die diensten (welke aanbieder is het dichtst bij), lage overhead, hoge toegevoegde waarde, vertrouwenwekkend. Eén van de factoren in dat vertrouwen is de transparantie naar de eindklant: een overzichtelijke en duidelijke dienst, informatie in een universele taal: tarieven per minuut en per kilometer, Google Maps-positie, rating met rapportcijfer. En niet te vergeten: flexibel. Nieuwe vervoerders, overnames, faillissementen: geen probleem. Je geeft een minimale set standaardgegevens door en je bent in business: waar is welke chauffeur beschikbaar met welk bankrekeningnummer.

IT van de toekomst

Stel, ik vervang 'vervoer' in bovenstaand succesverhaal door 'informatie'. Wat je dan krijgt is de IT van de toekomst. Bestaande informatiebronnen worden hergebruikt door gebruikers die met een app verschillende bronnen tegelijk kunnen aanspreken. Uiteraard transparant voor de gebruiker; die ziet alleen het resultaat. De app is specifiek toegespitst op de behoeften van de gebruiker voor die ene informatiedienst; voor andere diensten bestaan andere apps, ook weer specifiek geschikt gemaakt voor het betreffende gebruikersdoel. Overlapt er functionaliteit? Geen probleem, dan kan de gebruiker kiezen. Aangepaste dienstverlening nodig? Een nieuwe app is snel gemaakt - zonder veel kosten, terwijl bestaande systemen ongewijzigd blijven.

Niet alleen voor de cowboys van marketing

Klinkt dat als de marketingafdeling met budget om – o gruwel - zelf online diensten extern uit te besteden? Niet voor lang. Straks hebben álle afdelingen – inclusief de back-office – zo’n eigen budget: voor hun interne gebruikersinterface dan. Ik hoor de IT-afdeling al roepen: wie ruimt de troep op als zo’n externe website- of app-bouwer verkeerd gebruik maakt van de webservices op de backend-systemen? Tja, goede vraag. Communiceren blijft lastig. Gelukkig helpen de ontwikkelingen op het gebied van applicatie-integratie. Er kristalliseren zich standaarden uit die communicatie tussen apps en backend-systemen eenvoudiger maken en daarmee de flexibiliteit en betrouwbaarheid van dat soort koppelingen vergroten.

 

in systeem uit

In termen van het bekende in-systeem-uit model: aan de voorkant (in) is er good old SOA, maar dan liefst in een REST-variant vanwege de eenvoud (en we praten toch over http); aan de achterkant (uit) heb je tegenwoordig semantische integratie met Linked Data-technieken. Dat is geen toekomstmuziek meer: grote organisaties gebruiken deze technieken inmiddels bijvoorbeeld voor high-performance online dienstverlening.

app in systeem uit app

Ontkoppeling door universele metadata

Linked Data-technieken faciliteren een gedeelde universele taal bij de communicatie tussen apps en backend-systemen. De benodigde metadata wordt deels gekoppeld aan wereldwijde definities die op unieke locaties op internet terug te vinden zijn, en is deels 'tussen de (gewone) data' opvraagbaar. Dit maakt het mogelijk specifieke integratiebehoeften bij de afnemende apps te laten liggen en niet op voorhand in de kopplingsinfrastructuur op te nemen (Just In Time data-integratie).

Resultaat: door deze integratiestandaarden wordt componentsgewijze systeemontwikkeling in steeds kleinere stappen mogelijk. Implementatietrajecten kunnen kleiner (en dus sneller en beheersbaarder) en beheer kost minder geld (ontkoppeling beperkt de scope van wijzigingen).

Gevolgen voor de IT-organisatie

Projecten worden kleiner, overhead neemt af, je hebt minder grote aannemers of service centers nodig om integrale verantwoordelijkheden (en risico’s) te dragen.

In een blog over de Enterprise App Store werpt Jon Stokes een blik in de toekomst: This “there’s an app for that” approach can be applied to almost anything, because the fundamental design rule at work here is to decompose everything people do with their computers into small, self-contained services and then push the ability to select and manage those services down to the lowest possible level of the corporate hierarchy. What you end up with is an IT department filled with teams that maintain these apps and services, and a user base that interacts with the apps and services themselves when they want to do something new, and not so much with the IT department.

Uiteindelijk zal bedrijfsfunctie-functionaliteit, beschikbaarheid en persistentie (opslag) de verantwoordelijkheid blijven van de centrale IT; presentatie, interactie en integratie komen bij de gebruikersafdelingen te liggen. Het ligt in de lijn der verwachting dat de eerstgenoemde minder dynamiek zullen kennen dan de laatste.

40 jaar innovatie

Hij komt er aan, die IT van de toekomst. We zien nu early adopters, en best practices zijn in de maak. De meerwaarde van deze ontwikkelingen hangt ook af waar je als organisatie staat met je IT. De voorspelling ligt voor de hand dat dit binnen een jaar of twee aanzienlijke impact gaat krijgen op de praktijk van data-integratie, ETL, Data Ware Housing, BI, centrale klantbestanden, canonieke gegevensmodellen en dergelijke. Wie op het punt staat op dit gebied investeringen te doen, staat voor de klassieke keuze: proven technology of technologie van de toekomst.

Al 40 jaar innoveert Ordina vóór organisaties en mét organisaties. Ook voor de appificatie van de back-office denken en helpen wij graag mee.