ORDINA BLOGT

Auto lijkt op koetservaring

Net als met een mobieltje bellen in een telefooncel.

  • Siebren de Ringh
  • 26 juni 2014

Ik ging voor een dagje visionaire vergezichten met de boot naar de wadden. De digitale transformatie als primair onderwerp, de veelzijdigheid vraagt om frisse lucht. Ik dacht aan de eerste auto die leek op een koets. Niet omdat het functioneel of technisch nodig was maar omdat het de grens raakte van het voorstellingsvermogen van dat moment. We redeneerden door op de ongekende mogelijkheden van het digitale en de enorme effecten die het op alle facetten van het maatschappelijk leven kan hebben. Hoe kunnen zoveel mensen eenzaam zijn als er zoveel mensen eenzaam zijn. Kan een app het verschil maken? Of zou een app kunnen voorkomen dat mensen in de zorg hun baan kwijt raken?

Van werk dat niet meer nodig is naar het werk dat er voor terug komt. De elektronische polsband piepte toen de kilometermeter de 25 aantikte. De techniek is geweldig maar de blaren waren ook een feilloze indicatie. Kwestie van verkeerde gympen aan doen en stug doorlopen. Dan maar terug naar de andere kant, visje kopen. Heen was het anders. We boekten digitaal en moesten de ticket printen. Dat is net zoiets als een met een mobiel moeten bellen in een telefooncel. Een auto lijkt op koetservaring.

Over de auteur:

Siebren de Ringh

De overheid van de toekomst wordt nu gebouwd. Een krachtige overheid die zelfredzame burgers en bedrijven primair bedient met digitale middelen en een inspirerende werkgever is voor ambitieuze ambtenaren die zich met de kern van de zaak willen bezighouden, het verschil maken voor de maatschappij. Onze visie is dat veranderingen bij de overheid toenemend en tegelijkertijd implicaties hebben voor de professie van ambtenaren, de wijze waarop processen vormgegeven worden en de ondersteuning van informatietechnologie. Hierin willen wij met onze expertise voor de overheid het verschil maken. In deze blog wil ik u graag meenemen in onze adviespraktijk en de inzichten waar dit in resulteert.